donderdag 29 oktober 2015

Instapaper: Vergeet nooit meer een online lesidee, educatieve website o.i.d.


Instapaper is een geweldig handige en gratis webtool. Je zou het je digitale geheugen kunnen noemen. Als je Instapaper gebruikt vergeet je nooit meer een online lesidee, educatieve website of wat er maar ook online staat en wat je voor school en je werk in de klas kunt gebruiken.
"Instapaper turns web content – articles, stories, posts, videos, and even long emails – into a great reading experience.
Over the course of your day, you’ll encounter things you want to save for later. With Instapaper, you simply push a button in your browser, or choose “send to Instapaper” in a linked mobile app. Instapaper then saves it for you, and makes it available in a beautiful, uncluttered, reading-optimized format on your mobile phone, your tablet, your Kindle, or your browser.
"
Ik gebruik Instapaper om om allerlei educatieve zaken die ik op het internet vind en waar ik op een later tijdstip een blogpost over wil schrijven online (in de 'cloud') te bewaren. Je kunt Instapaper ook op je tablet en/of smartphone gebruiken. Aangezien ik geen tablet heb en de app niet op mijn smartphone heb staan, gebruik ik Instapaper alleen op mijn laptop. Voor mij een onmisbare tool!

Instapaper gebruiken voor je werk op school en in de klas

Instapaper is heel goed te gebruiken om online lesideeën, educatieve sites, filmpjes en wat dan ook op het internet online (in de 'cloud') te bewaren. Instapaper heeft een aantal interessante en handige mogelijkheden waar ik verder op in deze blogpost op terug kom. Aangezien Instapaper webbased is – dus in de 'cloud' staat – kun je al datgene dat je thuis in Instapaper opslaat ook op school bekijken en kun je op school ook nieuwe dingen toevoegen. Bovendien hoef je nooit meer te zeggen: wat was die 'link' ook alweer of hoe heette die website..? Kortom: Instapaper is gewoon een onmisbare tool.

Starten met Instapaper

  1. Ga naar https://www.instapaper.com/.
  2. Maak een gratis account aan door je te registreren met je e-mailadres en maak een (veilig) wachtwoord aan.
  3. Zet een vinkje voor 'Keep me logged in'. Je hoeft dan niet steeds opnieuw in te loggen. Maken meerdere mensen gebruik van jouw desktop of laptop, vink dan niets aan.
  4. Klik op de zwarte knop 'Create Account'. Zie afbeelding 1.
Afbeelding 1

Als je op de knop ‘Create Account‘ hebt geklikt, verschijnt er weer een nieuw venster. Hier staan drie 'opties' die je moet weten om je online 'archief' op te zetten en te gebruiken:
  • Home
    Hier komen alle 'links' te staan die je in Instapaper plaatst. Het plaatsen van een 'link' doe je met een extensie of bookmarklet. Zie hiervoor de pagina 'How to Save'. Zo kun je met één druk op de knop een website archiveren. Voor andere browsers is er een bookmarklet. Ik heb in mijn eigen browser (Chrome) de 'Instapaper Chrome Browser Extensie' geplaatst (zie afbeelding 2).

Afbeeelding 2
  • Archive
    Met deze optie kun je 'links' die je wilt bewaren, maar niet 1-2-3 nodig hebt in een 'archief' plaatsen. Ik gebruik deze optie nauwelijks.
  • Add Folder
    Met deze optie kun je mapjes maken waarin je jouw 'links' kunt ordenen op bijvoorbeeld de verschillende schoolvakken: rekenen, spelling, aardrijkskunde, geschiedenis, enz. (zie afbeelding 3 met daarin een overzicht van de door mij gemaakte mapjes).

Afbeelding 3

Aantekeningen/notities maken bij de door jou opgeslagen 'links'

Bij Instapaper heb je de mogelijkheid om aantekeningen/notities bij de door jou opgeslagen 'links' te maken. Die optie is verschrikkelijk handig. Zeker als je 'links' lang bewaard en later niet meer weet met wat voor doel je die 'link' hebt bewaard. De mogelijkheid om aantekeningen/notities te maken vind je rechts van de opgeslagen 'link': 'Edit'. Zie afbeelding 4.

Afbeelding  4

  • Klik op 'Edit'. Het volgende venster wordt geopend. Zie afbeelding 5:

Afbeelding 5

  • Je kunt nu de titel aanpassen/wijzigen. Je aantekeningen/notities kun je toevoegen in het tekstvak achter 'Summary'.
  • Ben je klaar? Klik dan op de zwarte knop 'Save Changes'.

De betekenis van de pictogrammetjes onder de opgeslagen 'link'

Onder iedere 'link' die je archiveert, staan nog een aantal pictogrammetjes. Zie afbeelding 6.

Afbeelding 6
Van links naar rechts:
  1. = 'Link' liken. Niet op Facebook, maar aangeven dat je die 'link' leuk vindt. De 'links' die je leuk vindt, worden ook in de standaard aanwezige map 'Liked' geplaatst.
  2. = in een door jou aangemaakte map (folder) plaatsen.
  3. = 'Link' afdrukken.
  4. = 'Link' verwijderen (weggooien).
  5. = 'Link' delen. Dat kan via een e-mailtje, maar ook o.m. via Facebook en Twitter. Dit is in te stellen via 'Connected Accounts' onder 'Settings' (instellingen).

Het hele gearchiveerde artikel bekijken en lezen in Instapaper

Het is ook mogelijk het hele gearchiveerde artikel te bekijken en te lezen in Instapaper. Beweeg je muis over de titel van het gearchiveerde artikel. De titel van het gearchiveerde artikel wordt nu blauw. Zie afbeelding 7:

Afbeelding 7

  • Klik dan op de titel. Er verschijnt nu een venster met daarin het hele artikel en zelfs eventuele foto’s/afbeeldingen. Zie afbeelding 8:

Afbeelding 8

Maak een 'bladwijzer' naar je Instapaper

Zelf heb ik in mijn 'Chrome'-browser een bladwijzer gemaakt naar mijn Instapaper. Ik kan dan steeds zien welke 'links' ik heb gearchiveerd. Je kunt ingelogd blijven door in het aanmeldscherm een vinkje te plaatsen voor 'Keep me logged in'.


Helppagina's Instapaper

Op de pagina www.instapaper.com/help vind je de o.m. 'Help & FAQ', een overzicht van de beschikbare apps, 'How to save', de 'link' naar het blog en 'Privacy & Terms'.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Plaats hier je reactie.

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.