dinsdag 26 januari 2016

4 Handige gratis tooltjes die ik ga gebruiken in mijn blogposts


Eind vorige jaar schreef Willem Karssenberg (@trendmatcher) op zijn edublog 'Trendmatcher tussen ICT en Onderwijs' de blogpost 'Instructiefilmpje à la Willem'. Willem vertelt in deze blogpost hoe hij instructiefilmpjes maakt met 'Screencast-O-Matic'.

Deze blogpost bracht mij tot nadenken. Ik heb ook wel eens instructiefilmpjes (uitlegfilmpjes) gemaakt. Alleen.., mij lukte het niet binnen 10 minuten. Steeds ging er iets fout en kon ik opnieuw beginnen. Toch ga ik weer beginnen. Ik heb nu besloten vaker een uitlegfilmpje te maken (zie #1), een plaatje met een praatje (zie #2), een schermafdruk met toelichting ( zie #3) en handleidingen (how to's) met een m.i. leuk presentatieprogrammaatje (zie #4).



#1. Icecream Screen Recorder



Icecream Screen Recorder is gratis en in het Nederlands. Er is ook een 'pro'-versie, die meer mogelijkheden heeft. Wellicht schaf ik die nog eens aan. Een licentie is - vind ik - niet duur. Met hetzelfde programma kun je ook schermafdrukken (screenshots) maken. De gemaakte uitlegfilmpjes sla ik op bij mijn 'YouTube'-kanaal en sluit te daarna in op dit blog. Kortom: dat wordt straks: "In dit filmpje leg ik uit...".

#2. Microsoft 'Snip'



Met Snip kun je schermafdrukken maken die voorzien zijn van een gesproken tekst. Verder kun je in die schermafdruk tekenen (met vier kleuren, gummen, markeren (markeerstift). De schermafdrukken kun je embedden (insluiten) in je website of edublog. 

#3. Greenshot



Met Greenshot - óók gratis - maak ik de schermafdrukken die ik nodig heb in een blogpost. Als je de schermafdruk hebt opgeslagen, kun je die via een andere optie in Greenshot openen en volledig bewerken, zoals voorzien van teksten, pijlen, lijnen, blurren, en noem maar op. Geweldig programma! Kan niet zonder! Lees meer over Greenshot in het artikel 'Screenshots nemen en opslaan' op Clickx.

#4. Microsoft 'Sway'



Sway maakt deel uit van 'Microsoft Office Online'. Het is gratis, maar je kunt het alleen gebruiken als je een 'Microsoft'-account hebt. Ik  ga Sway mogelijk gebruiken om handleidingen te maken. Je kunt er tekst, afbeeldingen en filmpjes in plaatsen.

Andere tooljes die ik gebruik t.b.v. het bloggen

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Plaats hier je reactie.

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.