vrijdag 22 januari 2016

Gelezen op 't Web. Artikeltjes die ik interessant vind... [12]

In de rubriek 'Gelezen op 't Web - Deel 12' vind je weer een aantal m.i. interessante artikelen over gratis online tools, freeware, handige tips & trucs, online lesideeën en lesmateriaal en allerlei interessante online ICT-zaken die mogelijk zijn te gebruiken in het basisonderwijs. Ik vond deze artikelen op edublogs en voor het onderwijs interessante websites en wil deze artikelen delen...

"We ademen koffie, kunnen niet ziek zijn, geven ons salaris uit aan prullaria en praten heel graag. 10 dingen die je moet weten over leerkrachten..." Lees het volledige artikel » 

"De afgelopen week moest ik voor mijn werk een aanklikbaar plaatje maken. Ik ben daarvoor begonnen in Google Tekeningen omdat je daar heel makkelijk en snel tekst en afbeeldingen kunt combineren. Nadat ik het plaatje online had gezet ben ik naar deze HTML Imagemap Creator gegaan en heb daar de url van het plaatje ingevuld.Dan is het een kwestie van de juiste gebieden definiëren en de url's invullen en je krijgt de "imagemap" code aangeboden die je nodig hebt..." Lees het volledige artikel »

"This morning on the Free Technology for Teachers Facebook page I received a question from someone seeking a thematic mapping tool that her students can use. My initial thought was to use Google's My Maps tool. Recognizing that not everyone is in love with Google products, I will also frequently suggest using National Geographic's Map Maker tool and or using Scribble Maps. Embedded below are tutorial videos for all three thematic mapping tools..." Lees het volledige artikel »

"Eerlijk is eerlijk: ik ben dol op Facebook. Ik volg graag wat mijn vrienden en familie meemaken en deel ook regelmatig wat gezellige kiekjes. Ik deel de meeste updates heel bewust alleen met mijn digitale vrienden: de standaard privacy instelling van mijn updates is ‘Alleen vrienden’. Alleen als ik wat interessants wil delen buiten mijn privésfeer, bijvoorbeeld over mediawijsheid of over mijn bedrijf, dan plaats ik die berichten openbaar. Hoe groter het bereik, hoe beter in dat geval.
Op deze manier blijft Facebook voor mij een leuke en veilige omgeving. Helaas wordt dit medium ook op minder leuke manieren gebruikt, bijvoorbeeld door het maken van nepprofielen. En, veelal onbewust, dragen we allemaal ons steentje bij aan het ontstaan van deze profielen
..." Lees het volledige artikel »

"On Thursday afternoon I am conducting four free webinars sponsored by SimpleK12. The first of the four is about using Google Sites with students. This post is a preview of what will be covered in the webinar 5 Great Ways You Can Use Google Sites With Students..." Lees het volledige artikel »

"I am pleased to relaunch this popular resource form the Interesting Ways series after a little bit of TLC.
If you are new to the idea behind the Interesting Ways series, they are open Google Presentations which teachers add their ideas to – one idea, one slide, one image. They have been running for years now and have proven massively helpful to teachers across the world as crowdsourced idea banks to share with colleagues.
I have checked through this one on Google Forms and updated the first and last slides – I hope you find the ideas useful and of course please feel free to follow the link below to add your own ideas (jump to the last slide for info on what to do) after all that is what they are here for... Lees het volledige artikel »

"Pas afgestudeerde basisschoolleraren weten vaak niet hoe ze ict moeten inzetten in de les. Doen pabo’s nog steeds te weinig aan het vergroten van ict-geletterdheid? Of ligt het aan de studenten zelf? Veel lerarenopleiders hebben op dit gebied nog te weinig in huis. Maar er zijn ook pabo's die het goed hebben opgepakt..." Lees het volledige artikel »

"Als er binnen je school iets lekt dan ben je voorbereid: je belt de loodgieter, de verzekeraar, geeft lokaalwijzigingen door. Maar wat als er data lekt? Hoe zat het ook alweer met die meldplicht? En met boetes? Vanaf 1 januari hebben alle scholen een meldplicht bij datalekken. Daarom in dit artikel: alles wat je daar als school over moet weten in 5 vragen en antwoorden..." Lees het volledige artikel »

"Op privacygebied is er sinds 1 januari het een en ander veranderd. Heeft u zich al voldoende voorbereid, of is er werk aan de winkel?
Het College bescherming persoonsgegevens heet vanaf nu Autoriteit Persoonsgegevens (al hebben ze dat zelf nog niet aangepast op hun website) en is te bereiken via autoriteitpersoonsgegevens.nl. Naast de nieuwe naam heeft de AP, in tegenstelling tot haar voorganger, nu ook een behoorlijke boetebevoegdheid. Per afgelopen vrijdag bedragen de maximale boetes € 820.000,- of 10% van de jaaromzet per overtreding.
De afgelopen tijd is er veel over te doen geweest, maar sinds 1 januari staat hij dan toch echt in de wet: de meldplicht datalekken. Het nieuwe artikel 34a uit de Wet bescherming persoonsgegevens verplicht de verantwoordelijke voor de verwerking om inbreuken op de beveiliging te melden bij de AP en in sommige gevallen ook bij de betrokkenen."
Bekijk de factsheet (pdf) »

"The use of Wikipedia in education is a controversial topic with a polarizing effect in the education community. Without getting into the nuts and bolts of this heated discussion, we   do harbour a positive stance towards this collaborative platform and view it as an interesting starting place and a springboard for researching any given topic. More specifically, the reference section at the end of Wikipedia’s articles, besides being a gold mine of information in and by itself, can provide students with useful links to help them with furthering their research. That being said, we are introducing you today to some handy Chrome extensions to help you make the best of Wikipedia..." Lees het volledige artikel »

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Plaats hier je reactie.

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.