maandag 25 januari 2016

Gespot! BioDesk: Animaties en opdrachten voor het vak biologie


BioDesk is een project waarbij materiaal - animaties en opdrachten - voor het vak biologie wordt ontwikkeld. Het richt zich in eerste instantie op de doelgroep van het VMBO, maar daarnaast nu ook op HAVO/VWO bovenbouw. Een groot aantal animaties zijn m.i. ook bruikbaar voor groep 7 en 8. Je moet wel rekening houden met het feit dat de teksten geschreven zijn voor leerlingen in het VO, dus te moeilijk zijn voor de basisschool. Als ondersteuning van een biologieles (plantkunde, anatomie, het menselijk lichaam) zijn de animaties - denk ik - goed bruikbaar. Maar dat kun jij het beste  beoordelen.

De maker van BioDesk is J. van der Wal. Op de pagina 'Project BioDesk' schrijft Van der Wal:
"Al een groot aantal jaar ben ik bezig met het maken en ontwerpen van website. Een leuke bezigheid waar je verschillende kanten mee op kan. Ben deze website begonnen om meer ICT mogelijkheden binnen het onderwijs te kunnen krijgen welke voor iedereen betaalbaar is.Het is voor mij een hobby om hier mee bezig te zijn. In de spaarzame vrije momenten die nog maar heb ben ik dan ook achter de computer te vinden om nieuwe animaties en mogelijkheden te bedenken en uit te werken. Hiermee hoop ik dat ik docenten maar vooral leerlingen voor het vak biologie een extra hulpmiddel kan aanbieden."

Thema's

Aan de orde komen de volgende thema's: ademhaling, beweging. bloed, erfelijkheid, planten, practicum, vertering, voortplanting en zintuigen.

Om de animaties goed te kunnen bekijken moet je de plugin van Flash 8 hebben geïnstalleerd. Deze plugin kun je downloaden via een 'link' op de website.

Website

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Plaats hier je reactie.

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.