donderdag 21 januari 2016

Hoe controleer je de betrouwbaarheid van informatiebronnen op het web?


Als je als leerkracht informatie verzamelt op het internet om te gebruiken in een les, dan is het natuurlijk een 'must' dat je betrouwbare en juiste informatie vindt. Hoe weet je nu of de bronnen-op-het-web die je raadpleegt informatie bieden die betrouwbaar en juist is..? Op de website 'WhoIsHostingThis' las ik het interessante artikel 'How to Evaluate Web Resources'.
"The Internet has given writers in all fields the ability to conduct research more quickly, and more thoroughly, than ever before. Whether they're writing hosting reviews, tapping out novels, or blogging like a rockstar, nearly everyone who writes now relies in some part on the Internet for information. Yet with almost 640 terabytes of data being transferred every single minute—much of it poorly sourced—it can be difficult to discern, at first blush, the accuracy of information found on the Web, as well as the authority of its resources..." Lees het volledige artikel »
In dit artikel staat ook de onderstaande infographic:

Infographic: 'A Visual Guide to Evaluating Sources on the Web'


In verband met het auteursrecht op deze infographic heb ik slechts een fragment van deze infographic geplaatst. Klik hier voor de volledige én leesbare infographic »

In het artikel op 'WhoIsHostingThis' vind je onder de infographic de tekst op de infographic 'uitgetypt' onder het kopje 'Evaluating Web Resources: A 60 Second Guide'
"The Internet can be a very helpful tool when writing a paper or article. However, since everyone has access to publishing content on the Internet you need to use it with caution. Use this guide to help you evaluate a site or post before citing it as a source..." 
Bij de bronvermelding van de infographic en de daar onderstaande tekst wordt o.m. verwezen naar de pagina 'Evaluating Web Pages - Techniques to Apply & Questions to Ask' op website Berkeley.edu (Berkeley Library - University of California). Op deze pagina staan ook zéér interessante zaken m.b.t. het vaststellen van de betrouwbaarheid van bronnen op het internet.

Hoe kunnen leerlingen de betrouwbaarheid van de informatie op websites checken?

Leerlingen halen de informatie die ze gebruiken voor een spreekbeurt of werkstuk veelal ook van het internet. Hoe kunnen leerlingen checken of de informatie op enige website betrouwbaar en als juist mag worden verondersteld?

Leerlingen kunnen hiervoor gebruik maken van de 'Webdetective' van 'de Bibliotheek'.

"Stel je hebt de opdracht gekregen om een werkstuk te schrijven.
Je besluit om op internet naar informatie te zoeken, want internet is immers
  • direct bereikbaar
  • gemakkelijk bereikbaar
  • snel bereikbaar
Maar ondanks al die voordelen heeft het internet ook nadelen. Je vindt op het internet namelijk heel erg veel informatie. En je weet niet altijd of de informatie die je vindt wel betrouwbaar is.
Met behulp van deze website hopen wij je te leren hoe je kritisch naar informatie kijkt, hoe je de juiste vragen stelt en hoe je optimaal gebruik kunt maken van onder andere Google. Daarnaast mag je de kennis die je opdoet direct in de praktijk brengen met behulp van een internetspeurtocht. (Bron)"
De ''Webdetective' is gratis te gebruiken. Ook is er een handleiding. Leerkrachten krijgen toegang tot deze handleiding door een formuliertje in te vullen en te verzenden. Daarnaast vinden de leerlingen een 'checklist' aan de hand waarvan ze een website op betrouwbaarheid kunnen beoordelen.

Websites

2 opmerkingen:

  1. Voor de aardigheid: ken je voorbeelden van onbetrouwbare websites die in een les/activiteit te gebruiken zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, die ken ik niet (ben al een tijdje uit het onderwijs), maar die zullen er ongetwijfeld zijn. Wat te denken bijvoorbeeld van de betrouwbaarheid van websites die al lange tijd niet bijgewerkt zijn...

      Verwijderen

Plaats hier je reactie.

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.