donderdag 4 februari 2016

Handig! Google Zoeken Help: 'Helpcentrum van Zoeken op internet'


Alles over het zoeken met de zoekmachine 'Google' vind je op 'Google Zoeken Help'. Op deze pagina staat ook een 'link' naar het 'Google Zoeken Helpforum'.

Interessant vind ik zelf de pagina 'Zoekoperators'. Op deze pagina wordt uitgelegd hoe en wat je kunt zoeken m.b.v. 'leestekens en symbolen' en 'zoekoperators'.
"Zoekoperators zijn woorden die u aan zoekopdrachten kunt toevoegen om de resultaten toe te spitsen. U hoeft deze operators niet allemaal te onthouden, want u kunt dergelijke zoekopdrachten ook uitvoeren via de pagina Geavanceerd zoeken."

Een andere pagina die ik interessant vind, is de pagina 'Gratis te gebruiken afbeeldingen zoeken'
"Wanneer u zoekt op Google, kunt u uw resultaten filteren om afbeeldingen, video's of tekst te vinden die u mag gebruiken. Hiervoor gebruikt u het filter 'gebruiksrechten' in Geavanceerd zoeken. Daarmee wordt aangegeven of u inhoud die u op internet vindt, kunt gebruiken, delen of wijzigen."
Je kunt hier zoeken naar 'rechtenvrije' afbeeldingen die je kunt gebruiken op de schoolwebsite, jouw klassenblog en/of Yurls.
  1. Ga naar de pagina ''Gratis te gebruiken afbeeldingen zoeken'. Lees de uitleg die je op deze pagina vindt.
  2. Klik - na het lezen van de uitleg- op 'Geavanceerd zoeken naar afbeeldingen'.
  3. Vul de door jouw gewenste velden in. Bij het laatste veld 'Gebruiksrechten' maak je een keuze voor wat betreft de door jou gezochte afbeelding (gebruiksrechten). Ze de afbeelding hieronder:

Zoek afbeeldingen die u onbeperkt opnieuw kunt gebruiken
Deze manier om 'rechtenvrije' afbeeldingen te zoeken vind ik persoonlijk nogal omslachtig. Als jij of jouw leerlingen snel een 'rechtenvrije' afbeelding nodig hebben gaat de manier - zoals ik hieronder uitleg veel sneller.

Via Google ga ik een plaatje zoeken met daarop een 'taart'. Omdat ik dit plaatje wil gebruiken op mijn blog, mag er géén auteursrecht op rusten. Bovendien wil ik het plaatje ook wijzigen door er een tekst in te zetten. Ik ga dus op zoek naar een plaatje met een taart dat ik "onbeperkt mag gebruiken, delen of aanpassen". Hoe ik dat doe, zie je in onderstaand filmpje.

Filmpje: Op zoek naar afbeeldingen zonder auteursrecht 




Artikel

"Je kent dat wel. Je bent in Google of een andere zoekmachine op zoek naar iets, maar de resultaten zijn niet helemaal waar je op gehoopt had. Wij geven je enkele handige tips..." Lees het hele artikel »

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Plaats hier je reactie.

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.