vrijdag 12 februari 2016

Laat leerlingen een nep 'tweet' maken van een historische figuur met Twister


In de blogpost 'Laat jouw leerlingen eens een nep "facebook"-pagina maken met fakebook' schreef ik over de online tool 'fakebook - Classtools.net - waarmee leerlingen een nep 'facebook'-pagina kunnen maken.
Op Classtools.net staat ook het gratis te gebruiken tooltje 'Twister: Create Fake Tweets!' Met 'Twister' kunnen leerlingen een nep 'tweet' (= "Twitter'-berichtje) maken van bijvoorbeeld een historische figuur of een internationaal bekende artiest.
"The "Twister" template allows you to create fictional "status updates" that can then be printed off for display purposes. Students could be asked
- What are the most important people in this topic?
- What was their most important moment within the topic?
- What would their comment be about it?
- What particular keywords would they use within their comment?
- What hashtag could they maybe use at the end of the message?
- What nickname did they have / could we invent to use as their username?
"

Schrijf de 'tweet'...




Gebruik wel internationaal bekende figuren...

'Twister' en de website Classtools.net trouwens ook - is ontwikkeld door de Engelsman Russel Tarr, docent geschiedenis. Dat betekent dat een persoon / historische figuur ook in Groot-Britannië (of ruimer: het Verenigd Koninkrijk) bekend moet zijn. Althans dat schat ik zo in, want sommige historische figuren die ik intypte werden niet herkend, bijvoorbeeld Johan de Witt (1625-1672), Raadpensionaris van Holland, werd niet herkend. Toen ik vervolgens 'Johan de Witt' opzocht op de Engelstalige Wikipedia bleek hij ook 'Jan de Witt' genoemd te worden. 'Twister' herkende 'Jan de Witt' wel, alléén de profielfoto was wat vreemd...:


Ook 'Karel de Grote' werd niet herkend. Echter: 'Charlemagne' - de Engels naam voor Karel de Grote - werd wel herkend en leverde de afbeelding op die aan het begin van deze blogpost staat.

Kortom: voordat je jouw leerlingen aan het werk zet met deze tool is het raadzaam om
  • zelf eerst te controleren of 'Twister' de (historische) figuur 'pakt'. Controleer ook of er wellicht een Engelse variant is op de naam en check dit op de Engelstalige Wikipedia.
  • de leerlingen te vertellen voor welke (historische) figuur ze een 'tweet' moeten bedenken. Kortom, een leuk tooltje om te integreren in je geschiedenisles. 



Uitlegfilmpje: 'Twister' tutorial




Meer over 'Twister' lees je op


Website

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Plaats hier je reactie.

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.