vrijdag 11 maart 2016

In 4 stappen een gratis tijdlijn maken met Google Spreadsheets en Timeline JS


Met behulp van de gratis webtool 'Timeline JS' maak je in een (eveneens gratis) 'Google Spreadsheet' tijdlijnen die je bijvoorbeeld kunt gebruiken bij je geschiedenislessen. Om 'Google Spreadsheets' - een module van 'Google Drive' te kunnen gebruiken, moet je een gratis account aanmaken bij 'Google' of al een 'Google'-account hebben.
"TimelineJS is an open-source tool that enables anyone to build visually rich, interactive timelines. Beginners can create a timeline using nothing more than a Google spreadsheet." 
Je kunt in Timeline JS, tekst en informatie van allerlei media importeren: Twitter, Flickr, YouTube, Vimeo, Vine, Dailymotion, Google Maps, Wikipedia, SoundCloud, Document Cloud en nog veel meer. Zie de pagina 'Media Types'.

Onderstaand filmpje laat zien hoe e.e.a. in zijn werk gaat. Handig is om het filmpje in 'full screen' te bekijken.


How to Use TimelineJS from Northwestern U. Knight Lab on Vimeo.

Mocht je overwegen om met 'Timeline JS' een tijdlijn te gaan maken, dan lijkt het mij raadzaam om eerst de uitgebreide (Engelstalige) documentatie op de website goed te lezen:
De tijdlijnen die je maakt met 'Timeline JS' kun je ook embedden (insluiten) op de website van je school (leuk om een tijdlijn te maken van de geschiedenis van je school) of op je klassenblog. Hieronder zie je een werkend voorbeeld:

Ik heb deze tool niet uitgeprobeerd, maar mocht jij een leuke tijdlijn maken met dit tooltje, stuur mij dan a.u.b. de insluitcode (embed code) en de titel. Ik publiceer je tijdlijn dan op dit blog!

Website


2 opmerkingen:

  1. Zie voor een handleiding van Timeline op
    http://ict-idee.blogspot.nl/2015/09/220-timeline-plan-activiteiten-door-ze.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Herman,
      Helaas is de handleiding die jij noemt, niet de handleiding bij de tool die ik beschrijf in mijn blogpost. De tool die ik beschrijf heet 'TimelineJS'. Hiermee maak je een tijdlijn in een Google Spreadsheet. Je moet dus - wil je die tool gebruiken - een 'Google'-account hebben.

      Groet, André

      Verwijderen

Plaats hier je reactie.

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.