donderdag 26 mei 2016

12 Mogelijkheden voor een klassenweblog... Gewoon proberen!



In de blogposts 'Uitlegfilmpje Don Zuiderman: Hoe maak je een gratis weblog / klassenblog bij Blogger?' (28-04-2016) en '3 Uitlegfilmpjes (workshops) over de gratis weblogdienst 'Blogger'' (26-05-2016) wordt uitgelegd hoe je een weblog - dus ook een klassenblog - kunt maken bij de gratis webdienst 'Blogger.com'. Bloggen met, voor of door jouw klas is hartstikke leuk. Een klassenblog is m.i. een niet meer weg te denken sociaal medium binnen het basisonderwijs van de 21ste eeuw. Het klassenweblog wordt inmiddels zelfs op Wikipedia genoemd, al is het helaas maar een kort en enigszins twijfelachtig artikeltje.
"Een klasblog of klaslog is een weblog waarop leerkrachten en leerlingen van een klas berichten kunnen plaatsen. Vaak worden op een klasblog klasactiviteiten of verslagen, of ook wel eens leertips, geplaatst; maar op een klasblog staan vaak ook veel foto’s…" Lees meer »
Een wat betere omschrijving vond ik op Wikipedia onder 'Weblog':
"Klasblog: een weblog waarop leerlingen en leerkrachten berichten, en foto’s plaatsen over wat er zoal in de klas gebeurt, meestal aangevuld met studietips en informatie. Deze blog trekt meestal enkel leerkrachten (al dan niet van de klas waarover de klasblog gaat), leerlingen van de klas en familie van de leerlingen..." Lees meer »
Ben je wellicht van plan om binnen niet al te lange termijn of misschien het komend schooljaar te gaan bloggen met je groep dan zijn er allerlei vormen (mogelijkheden) om een klassenblog op te zetten. In deze blogpost noem ik er twaalf...

Welke soorten klassenweblogs zijn er..?


  • Klassenkrant / Nieuwsbrief

Gebruik een blog om een klassenkrant te maken. De redactie bestaat bij toerbeurt uit leerlingen. Uiteraard kun je hier ook zelfgemaakt foto’s op laten zetten en kun je gebruik maken van vaste rubrieken, bijvoorbeeld mededelingen t.b.v. de ouders, e.d. Je zou ook een blog kunnen maken voor de hele school die fungeert als een nieuwsbrief. Scheelt een hoop papier! Laat de ouders zich abonneren op de RSS-feed via hun e-mailadres, dan ontvangen ze automatisch de nieuwste berichten via de mail.

  • 'Foto'-blog

Op een ‘foto’-blog verzamel je allerhande foto’s die je in je groep hebt gemaakt of door jouw leerlingen hebt laten maken. Laat de leerlingen (bijvoorbeeld in tweetallen) bij toerbeurt een korte beschrijving bij de foto’s maken. Dit een een 'plog'.

  • 'Filmpjes'-blog

Op een 'filmpjes'-blog kun je allerlei leuke filmpjes plaatsen (embedden) die jouw leerlingen op het web gevonden hebben. Uiteraard kun je hier ook zelfgemaakte filmpjes opzetten, wat natuurlijk nog leuker is! Ook bij de filmpjes kunnen de leerlingen een kort commentaar schrijven. Je kunt ook denken aan een 'vlog' (kinderen maken een filmpje van wat er zoal gebeurt in de klas, of vertellen hieriver middels een filmpje. Ik sla op hol, maar je zou een rustig plekkie kunnen zoeken in de school en hier een soort 'studio' maken.

  • 'Gedichten'-blog

Laat jouw leerlingen regelmatig gedichtjes schrijven en plaats de mooiste en leukste op het blog. Pas wel op, dat het niet altijd dezelfde kinderen zijn die hun gedichtje op het blog mogen plaatsen. Je kunt er ook tekeningetjes bij laten maken. Scan of fotografeer de tekeningen en plaats ze dan bij het betreffende gedichtje. Of laat ze voorlezen (maak dus een podcast) en plaats het geluidsbestandje op het blog.

  • 'Verhaaltjes’'-blog

Op dit blog plaats je leuke verhaaltjes (opstellen) van jouw leerlingen. Let erop, dat alle leerlingen aan de beurt komen. Ook hier is het mogelijk om tekeningetjes bij te laten maken. Zie het 'gedichten'-blog. Ook het maken van een podcast (verhaal laten voorlezen) is mogelijk.

  • 'Evenementen'-blog

Een blog rond de evenementen en activiteiten in jouw groep of voor de hele school (schoolreisje, sportdag, Sint, Kerst, Pasen, excursies, schoolproject, groepsproject, thema’s, enz. Met foto’s, filmpjes, interviews, verslagen, e.d.

  • 'Spelletjes'-blog

De leerlingen verzamelen hier links naar allerlei leuke spelletjes op het web. Het is zelfs mogelijk om spelletjes te embedden. Bij toerbeurt (tweetallen) kunnen ze een handleiding bij het spel of een beschrijving van het spelletje plaatsen.

  • 'Linkjes'-blog

Op een 'linkjes'-blog verzamelen de leerlingen allerlei leuke en interessante links n.a.v. de lessen. Deze links kunnen ze dan weer gebruiken ten behoeve van spreekbeurten en werkstukjes. De ‘linkjes’ kunnen in bepaalde categorieën verzameld worden. Omdat ze op een blog staan, kunnen de leerlingen er ook thuis mee aan de slag.

  • 'Spreekbeurten-en werkstukken'-blog

Op deze blog worden de spreekbeurten en alles wat erbij hoort geplaatst. PowerPoint kunnen online worden opgeslagen bij bijvoorbeeld Slideshare en zo worden embed op het blog. Werkstukken kunnen worden geplaatst bij online diensten als Scribd.com, Issuu.comCalaméo of Docs.com en vandaar uit weer worden embed op het blog.

  • 'Tentoonstelling'-blog (art gallery)

Hier komen allerlei creatieve uitingen op te staan. Bijvoorbeeld de eindproducten van een creamiddag, handenarbeid- en tekenles in de vorm van foto’s, filmpjes en scans. Ook kunnen hier stripverhalen (cartoons) en tekenfilmpjes op worden geplaatst (embed) die de leerlingen m.b.v. allerlei tooltjes op het web hebben gemaakt.

  • 'Flip de Klas'-blog

Als je gebruik maakt van de werkvorm 'Flip de klas', kun je uitlegfilmpjes en de behorende vragen en opdrachten op een blog zetten. Zo’n filmpje plus de bijhorende opdrachten wordt als huiswerk opgegeven of als 'preteaching'. De verdere verwerking en inoefening vindt op school plaats. Het aardige is, dat leerlingen via de reacties bij de blogpost ook vragen kunnen stellen n.a.v. het filmpje dat ze thuis bekeken hebben.

  • 'Mededelingenblog & Huiswerk'-blog

Dit blog is een soort van digitale 'huiswerkagenda'. Je zou hier ook een soort planning voor het leren van een proefwerk op kunnen zetten en andere nuttige aanwijzingen. Zo zijn de ouders altijd op de hoogte van welk huiswerk op welke dag gemaakt of gekend moet worden. Eventueel kun je hier de reacties open zetten. Ouders kunnen dan iets melden en/of vragen. Bijvoorbeeld: "Pietje snapte soms 3 van het huiswerk rekenen niet."
Het leuke is, dat het gebruik van een klassenblog weer kan leiden tot allerlei andere (ICT-)activiteiten. Leuk toch! Overigens zijn combinaties van de verschillende soorten blogs zijn natuurlijk ook heel goed mogelijk.

Let op! Vraag de ouders toestemming voor het plaatsen van foto’s

Het is verstandig om tijdens de informatie-avond aan het begin van het schooljaar de ouders informatie te geven over het klassenblog. Vraag de ouders toestemming voor het plaatsen van foto’s van de leerlingen. Wees hiermee uiterst behoedzaam en voorzichtig. Houd je aan het protocol dat de school hiervoor (wellicht)  hanteert. Hetzelfde geldt voor filmpjes die je maakt in de klas. Zet ook de achternamen niet op het blog en maak met de leerlingen duidelijke afspraken over het plaatsen van reacties. Wat doe je wel? Wat doe je niet? Vergeet niet: wat eenmaal op het web staat, blijft op het web en gaat mogelijk een eigen leven leiden…

Let er trouwens ook op dat leerlingen klakkeloos afbeeldingen van het internet gebruiken via 'Google Afbeeldingen'. Op deze afbeeldingen rust vaak/meestal auteursrecht. Het herpubliceren van deze afbeeldingen op je klassenblog kan dus voor problemen zorgen en dat wil je niet!

Voorbeeld van een mooi klassenblog

Een heel mooi voorbeeld van een klassenblog is het Vlaamse 'Groeigras' van het 6de leerjaar van de 'Vrije Basisschool Merksplas'. Dit klassenblog is ook gemaakt bij Blogger. Je moet het beslist bekijken. Wellicht doe je inspiratie op!

Artikelen

Onderstaande artikelen dateren uit 2012, maar zijn nòg steeds actueel!

Gerelateerde blogposts

Wat voor soort klassenweblog je mogelijk ook overweegt..; doe het gewoon. Je leerlingen zullen het prachtig vinden en de ouders ook!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Plaats hier je reactie.

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.