dinsdag 31 mei 2016

Recentelijk gelezen: Leerplankader 'Computational Thinking' en Leerlijn 'Programmeren in het po'


In deze blogpost aandacht voor een aantal online artikelen die ik de afgelopen week heb gelezen mb.t. een leerlijn 'Computational Thinking' en 'programmeren' in het primair onderwijs. Wellicht heb je er iets aan...


Wat is 'Computational Thinking'?

Een duidelijke omschrijving van 'Computational Thinking' geeft Don Zuiderman  (Twitter: @donzuiderman) op zijn blog in de blogpost 'Wat is computational thinking?' en op het blog Vernieuwenderwijs van Wessel Peeters en Michiel Lucassen in de blogpost 'Computational Thinking: Denken als een computer?'.

Het slo geeft in het 'Curriculum van de toekomst' de volgende definitie van 'Computational Thinking':
"Computational thinking is het procesmatig (her)formuleren van problemen op een zodanige manier dat het mogelijk wordt om met computertechnologie het probleem op te lossen. Het gaat daarbij om een verzameling van denkprocessen waarbij probleemformulering, gegevensorganisatie, -analyse en -representatie worden gebruikt voor het oplossen van problemen met behulp van ICT-technieken en -gereedschappen." (Bron)
Ook vind je hier een voorbeeldmatig leerplankader 'Computational Thinking'.

Online 'Workshop Computational Thinking' van Kennisnet

"Veel scholen vragen zich af hoe zij digitale geletterdheid kunnen integreren in het onderwijs. De vaardigheid van leraren is een aspect dat daarbij een rol speelt. De workshop computational thinking is een van de workshops waarmee Kennisnet scholen op weg helpt. Deze maakt leraren bewust van wat computational thinking is en hoe je hiermee in de klas aan de slag kunt..." Lees het volledige artikel »
Deze online workshop 'Computational Thinking' vind je op http://maken.wikiwijs.nl/70012/Workshop_Computational_thinking.


Lesmateriaal ' Computational Thinking' voor het PO

In het artikel 'Computational Thinking voor het PO' (23-05-2016) schrijft Onderwijs ICTnieuws.nl:

    "Stichting CodeUur, Q42 en Blink introduceren, met behulp van het SIDN fonds, het eerste programmeerlesmateriaal Computational Thinking voor Nederlandse basisscholen. Het lesprogramma Smart Life (groep 5-6 | groep 7-8leert kinderen om te begrijpen waarom en hoe je kunt programmeren en wat je ermee kunt..." Lees het volledige artikel »

    De leerlijn 'programmeren' voor het basisonderwijs

    "De leerlijn programmeren, door basisscholen zelf ontwikkeld, geeft scholen rust en overzicht. Dat vindt Teun Meijer, een van de ontwikkelaars bij onderwijsgroep Fier in Friesland. "Wie aandacht wil besteden aan programmeren, maar niet weet waar hij moet beginnen, heeft nu houvast..." Lees het volledige artikel »

    "Complexe problemen oplossen door ze op te delen in kleine stukjes en daardoor leren hoe een computer werkt. Deze vaardigheid, een onderdeel van het zogenoemde computational thinking en daarmee een 21e-eeuwse vaardigheid, kunnen leerlingen voortaan onder de knie krijgen met hulp van de nieuwe leerlijn programmeren, die de PO-Raad en haar ICT-partner Kennisnet vandaag officieel presenteren. Alle scholen kunnen de leerlijn gebruiken in hun onderwijs. De leerlijn is ontwikkeld door en op initiatief van het primair onderwijsveld zelf..." Lees het volledige artikel »
    "Deze leerlijn programmeren is bedoeld voor onderbouw, middenbouw, bovenbouw in het basisonderwijs. In de leerlijn komen begrippen en principes aan de orde die horen bij programmeren. Het bestaat uit uitleg over basisbegrippen van programmeren, doelen en activiteiten voor in de klas voor de leerlingen." (Bron)
    De 'leerlijn programmeren' kun je lezenbekijken en downloaden op:

    De PO-Raad maakt de volgende opmerking bij deze leerlijn:

    "Overigens is een leerlijn geen lesmethode. Het is een uitwerking van de kerndoelen die door het ministerie van Onderwijs zijn opgesteld voor diverse vakken. Kerndoelen zijn streefdoelen die aangeven waarop basisscholen zich moeten richten bij de ontwikkeling van hun leerlingen. Alle scholen moeten daaraan houden. Ze mogen wel zelf bepalen hoe die kerndoelen binnen bereik komen. Het staat scholen dan ook vrij of ze de leerlijn programmeren wel of niet gebruiken." (Bron)

    Oók interessant in het kader van 'Programmeren op de basisschool'


    #1. Yurls 'Programmeren'


    De Yurls 'Programmeren' bevat o.m.  'links' naar 'leerlijnen programmeren', nieuws over programmeren, programmeerspelletjes, apps en 'links' naar andere 'Yurls'-pagina's over 'programmeren'.


    #2. Yurls 'Programmeren op de Basisschool'



    De Yurls 'Programmeren op de Basisschool' is gemaakt door Meester Steeef en bevat een verzameling van activiteiten die passen in een doorgaande leerlijn Programmeren voor basisschoolleerlingen. De activiteiten zijn gerangschikt per groep en per activiteit. Op deze pagina is een leerlijn te downloaden waarin al deze activiteiten terug zijn te vinden.
    Een school kan zelf een eigen leerlijn samenstellen door een aantal van de bovenstaande activiteiten te kiezen, die passen bij de visie op programmeren.

    Gerelateerde blogposts...


    Kijk ook eens op...

    Mediawijsheid.nl:

    Geen opmerkingen:

    Een reactie plaatsen

    Plaats hier je reactie.

    Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.