dinsdag 9 augustus 2016

Gisteren de 'Windows 10 Anniversary Update' geïnstalleerd!

Mijn betovergrootvader Horatius Gorrobaldus Manssen (1780-1815) - generaal in het vijfde bataljon Nationale Militie en jammerlijk gestikt bij het eten van een snee krentenmik tijdens zijn lunchpauze in de Slag bij Quatre-Bras (op 16 juni 1815, twee dagen voor de Slag bij Waterloo) had twee lijfspreuken: "Die niet waagt, die niet wint" en "Men kan geen omelet maken zonder eieren te breken".
Aan deze lijfspreuken moest ik gistermiddag denken toen ik besloot de 'Windows 10 Anniversary Update' handmatig op mijn laptopje te installeren; een klusje dat ongeveer drie kwartier in beslag nam. Gelukkig verliep deze installatie zonder problemen!

Voor deze handmatige update heb ik gebruik gemaakt van het artikel op:

"De Windows 10 Anniversary Update (Jubileum Update) is al twee dagen beschikbaar en de uitrol loopt voorspoedig. Toch heeft nog lang niet iedereen de update ontvangen. Zo kan je ervoor zorgen dat je direct aan de slag kan met de update.Microsoft heeft aangegeven nieuwe computers als eerste van een upgrade te voorzien, maar als je geen zin hebt om te wachten kan je alvast een van deze trucjes toepassen om de updates nu al binnen te halen..." Lees het volledige artikel »
Direct na de installatie heb ik even bij de 'instellingen' het tabblad 'Privacyopties wijzigen' nagelopen. Er bleek tijdens de update niets gewijzigd te zijn...

's Avonds las ik via mijn RSS-reader op de website

"Microsoft gunt zichzelf geen tijd om de plooien glad te strijken van zijn nieuwe upgrade en dwingt gebruikers naar de jongste versie. Crashes, verdwenen partities en andere ellende zijn het gevolg..." Lees het volledige artikel »
Vreemd, de installatie van 'Windows 10 Anniversary Update' verliep vlekkeloos op mijn laptop en zover ik heb kunnen constateren zijn er geen partities, drives, enz. zijn verdwenen...

'Aan de slag'

In het 'startmenu' van 'Windows 10' staat de optie 'Aan de slag'. In het menu van 'Aan de slag' staan vier keuzemogelijkheden (zie ook afbeelding 1):
  • Welkom: Wat is nieuw in de jublileumupdate.
  • Wat is er nieuw:
"Hier vindt u meer informatie over de nieuwste functies in de nieuwste versie van Windows 10. Als Windows 10 geheel nieuw voor u is, ga dan naar Bladeren aan de linkerkant voor meer gedetailleerde informatie en Help-informatie over verschillende functies van Windows 10."
  • Bladeren: Hier worden een aantal functies en mogelijkheden uitgelegd.
  • Bekijken: Hier staan allerlei Engelstalige uitlegfilmpjes over Windows 10. Het is mogelijk om een Nederlandse vertaling te gebruiken.

Afbeelding 1: Schermafdruk uit 'Aan de slag'

'Windows 10: Wat wil je doen?'

Op de website van Microsoft vond ik de pagina 'Windows 10 - Wat wil je doen?'. Zie afbeelding 2:

Afbeelding 2: 'Windows 10: Wat wil je doen?'
Interessante pagina om eens te bekijken. Je vindt er best wel handige dingen.

Enkele artikelen over de 'Windows 10 Anniversary Update'


En wat nu verder..?

De komende dagen ga ik mij bezighouden met het verwijderen van niet gebruikte èn ongewenste 'standaard'-apps in de 'Windows 10'-update. Tevens ga ik ook alle programmaatjes die ik heb geïnstalleerd en nauwelijks of niet gebruik ook opruimen. Ik denk dat ik hiervoor maar eens aan de gang ga met het gratis 'schoonmaak'-programma 'CCleaner'.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Plaats hier je reactie.

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.