dinsdag 30 augustus 2016

Hoe maak je een interactieve quiz voor jouw groep met 'PowerPoint'?

In mijn blogpost 'Met deze 15 'quiz'-makers maak je leuke quizzen voor jouw groep' noemde ik vijftien webtooltjes waarmee je gratis online quizzen voor jouw groep kunt maken. Heb je echter geen zin om een account aan te maken bij allerlei webdiensten, dan kun je ook hele leuke quizzen maken met een app die je waarschijnlijk op je computer hebt staan: PowerPoint.

Behalve presentaties kun je met 'PowerPoint' ook leuke interactieve quizzen maken. In het onderstaande uitlegfilmpje wordt een eenvoudige manier uitgelegd om een leuke interactieve quiz te maken die gespeeld kan worden op je digibord of op de computers van jouw leerlingen.

Ik ben geen 'PowerPoint'-kenner, maar met behulp van het onderstaande uitlegfilmpje is het mij gelukt een eenvoudige interactieve quiz te maken met 'PowerPoint 2010'. 'Office 2016' heb ik niet en ik heb daar ook géén behoefte aan. ..

Nadat mijn quiz af was, heb ik die geüpload naar Docs.com van Microsoft en daarna geëmbed (ingesloten) in deze blogpost (staat onder het filmpje).

Uitlegfilmpje: 'PowerPoint Les 8: Interactieve Quiz'



"MAAK EEN INTERACTIEVE QUIZ IN POWERPOINT 
We kunnen PowerPoint ook gebruiken voor andere zaken als presentaties. We kunnen ook een interactieve quiz maken met verschillende mogelijke antwoorden. Door er op te klikken kom je te weten of het antwoord juist of fout was. (Bron)"
Vermoedelijk is in dit uitlegfilmpje gebruikt gemaakt van 'PowerPoint 2007', want het 'niet klikbaar maken' van de 'PowerPoint'-dia's gaat in 'PowerPoint 2010' iets anders dan in het filmpje wordt getoond. Deze mogelijkheid staat bij 'PowerPoint 2010' niet op het tabblad 'Animaties', maar op het tabblad 'Overgangen'. Zie afbeelding 1:

Afbeelding 1
Je moet hier het 'vinkje' onder 'Volgende dia' > 'Bij muisklik' weghalen. Je kunt dan alleen nog naar de volgende dia door op de gemaakte knoppen in de dia te klikken.

Ik vermoed (maar weet het niet echt) dat het bij 'PowerPoint 2016' min of meer allemaal op de zelfde manier gaat...

Overigens, een uitgebreide en gratis online handleiding voor 'PowerPoint 2010' en 'PowerPoint 2016' vind je op de website 'Gratiscursus.be'.

De door mij gemaakte voorbeeld quiz




Minpuntjes bij het online zetten van een quiz in 'PowerPoint'

Bij het in de cloud zetten van een 'PowerPoint' (bijvoorbeeld bij 'Docs.com', 'OneDrive' of 'Slideshare') zie je onder de 'PowerPoint' een grijs gekleurde balk staan. Als je op de '<' en de '>' klikt, kom je bij de volgende of vorige dia. Deze balk zie je ook als je de quiz embedt (insluit) in een website of blog. Daar kunnen leerlingen dus met 'rommelen'. Beter is dus de 'PowerPoint'-quiz gewoon op harde schijf van je computer op school of op de server van de school te zetten.

Nog een manier om een quiz in 'PowerPoint' te maken



Uitlegfilmpje: 'Spelletje of quiz maken in Powerpoint'



Handleiding 'Quiz maken met PowerPoint'

Op het edublog 'Frank de Vries' vond ik de blogpost 'Quiz maken met PowerPoint'. Helaas was bedoelde blogpost nog niet geschreven. Wel vond ik er de handleiding 'Quiz maken met PowerPoint' (pdf) die je desgewenst kunt downloaden.

Op 'YouTube' staan nog veel meer uitlegfilmpjes over het maken van een quiz in 'PowerPoint'. Ga naar 'YouTube' en zoek op 'PowerPoint quiz maken' o.i.d.


En.., ben je een beetje handig met 'PowerPoint' dan weet / vind je vast nog wel allerlei leuke effecten voor een quiz.

2 opmerkingen:

  1. Je kunt ook interactieve "handleidingen" maken. Zo heb ik ooit een interactieve werkwoordspelling "handleiding" gemaakt. Te vinden op http://meesterhenk.yurls.net/nl/page/683153#topboxes (linker kolom)

    BeantwoordenVerwijderen

Plaats hier je reactie.

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.