woensdag 31 augustus 2016

Hoe maak je een interactieve quiz voor jouw groep met 'Google Presentaties'?

N.a.v. mijn blogpost 'Met deze 15 'quiz'-makers maak je leuke quizzen voor jouw groep' schreef ik een de blogpost 'Hoe maak je een interactieve quiz voor jouw groep met 'PowerPoint''. Deze blogpost bracht mij op het idee, dat je wellicht met 'Google Presentaties' ook een interactieve quiz zou kunnen maken. Die quiz wordt dan automatisch opgeslagen bij 'Google Drive'.

Via de 'Google Zoekmachine' vond ik een beknopte Engelstalige handleiding op 'Slideshare'. Met deze handleiding plus 'Helpcentrum van Editors van Google Documenten' en 'gewoon uitproberen' ben ik aan de slag gegaan en ik gebruikte dezelfde opzet als in 'PowerPoint'.

Een beetje van mijzelf en een beetje uit de handleiding 'Using Google Slides to Create an Interactive Quiz'

Ik heb de handleiding niet geheel gevolgd. Zo heb ik gebruik gemaakt van de opbouw van quiz in 'PowerPoint'. Zie afbeelding 1:

Afb. 1 Opbouw quiz 'PowerPoint 2010' en 'Google Presentaties'

Handleiding 'Using Google Slides to Create an Interactive Quiz'



En dit is het resultaat: de interactieve dierenquiz




Groot minpunt...

Een quiz gemaakt met 'Google Presentaties' wordt automatisch opgeslagen in 'Google Drive'. Dus staat de quiz altijd in de cloud. Onder de quiz staat altijd een zwarte balk. Als de leerlingen in deze balk klikken op 'volgende', 'vorige' of het 'pijltje omlaag' achter 'Dia 1' krijgen ze alle dia's te zien (zie afbeelding 2). Ook kunnen ze gewoon in een dia klikken om naar de volgende dia te gaan. En dat is natuurlijk niet de bedoeling...!!

Afbeelding 2: De zwarte balk onder een 'Google Presentatie'
Hoe en of je deze zwart balk kunt wegkrijgen, weet ik niet. Maar wie het wel weet, reageer a.u.b. via een reactie. Alvast bedankt!

Zo'n zwarte balk zie je ook als je een 'PowerPoint' in de cloud zet bij bijvoorbeeld 'Docs.com' of 'One Drive' (beide van Microsoft).[linken naar blogpost - naam blogpost]

Conclusie

Vanwege die zwarte balk en het feit dat leerlingen als ze in de presentatie klikken alle dia's - dus alle quizvragen - te zien krijgen, vind ik 'Google Presentaties' niet geschikt om een quiz mee te maken.
'Microsoft Powerpoint (2010)' wel, zolang je die presentatie niet online (in de cloud) zet.

Zijn er nog meer alternatieven om een interactieve quiz in de cloud te maken zonder dat je gebruik maakt van een van de gratis webtools zoals genoemd in de blogpost .'15 tools...? Ja, die zijn er zeker. Hierover later meer!

Gerelateerde blogposts

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Plaats hier je reactie.

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.