donderdag 11 augustus 2016

Nostalgie! Mijn eerste pc voor de schooladministratie en andere herinneringen

'IBM Personal System/2 Model 30-286'
Héél, héél lang geleden - toen de schooladministratie nog met pen, papier en typemachine werd gedaan en de stencilmachine overuren draaide - had ik het plan opgevat een programma te ontwikkelen op mijn 'ZX Spectrum' voor de leerlingenadministratie van mijn school. Achteraf gezien natuurlijk een dwaas idee, maar het leidde er wel toe, dat ik - na het ventileren van mijn ideeën bij mijn toenmalige schoolbestuur een echte pc kreeg. Dat was - dacht ik - een 'IBM Personal System/2 Model 30-286'.

Voor zover ik mij kan herinneren, had mijn monitor een zwart scherm met oranje letters...(??).


3½ inch floppy
Deze IBM'-machine draaide op 'MS-DOS', had een harde schijf van 20 MB! Daarnaast een 'diskette station' voor 3½ inch floppy's (diskettes) met een opslagcapaciteit van 1,44 MB.

Voor de leerlingenadministratie gebruikte ik ESIS. Dit pakkket werkte toen nog onder MS-DOS en was nog in ontwikkeling. Daarom was ik lid van een 'pilot'-groep in Leiden. Die 'pilot'-groep testte de 'modules' die verschenen.

Uiteraard beschikte ik ook over een printer: een 'matrixprinter'. Het merk en type kan ik mij niet herinneren...


Een matrixprinter aan het werk...



De tekstverwerker die ik gebruikte was 'WordPerfect'. Uiteraard voor MS-DOS. Wel iets anders als het 'Microsoft Word' van tegenwoordig :-)

Bron afbeelding IBM PS/2ebay

Het 'Praktijk Diploma Informatica 1'

Het behaalde 'PDI 1'-diploma
Al dat 'MS DOS'- en 'WordPerfect'-gedoe leidde ertoe, dat ik op 31 juli 1990 bij de 'Stichting het nationaal exameninstituut voor informatica (exin)' de cursus 'PDI 1 (Praktijk Diploma Informatica, deel 1) volgde, met als resultaat het bijbehorende diploma.

Het 'PDI 1' kende drie modules:

  • MG. 1 Technische middelen (had ik een 8 voor),
  • MG. 2 Systemen en toepassingen (had ik ook een 8 voor),
  • MG. 3 Basis PC-gebruik (had ik een 7 voor).
Bij de laatste module moest je achter een pc een aantal praktijkopdrachten uitvoeren met het besturingssysteem 'MS-DOS', 'WordPerfect', dBase en - ik dacht - een ‘spreadsheet’-programma. Al deze programma’s werkten met commando’s. Die moest je uit het hoofd kennen en kunnen gebruiken. Dat was dus echt peentjes zweten :-).

En toen... kregen we 'echte' computers op school: het 'PRINT/Comenius-project'

Begin jaren '90 van de vorige eeuw kregen we van de Rijksoverheid op school echte 'personal computers, middels het zgn. 'PRINT/Comenius-project'. 'PRINT' stond voor 'PRoject Invoering Nieuwe Technologie'. Alle basisscholen in Nederland ontvingen (gefaseerd) een aantal pc's (1 pc op 60 leerlingen). Deze desktops werkten onder 'Windows 3.0'. Later onder 'Windows 3.1'. Ook werd er een 'matrixprinter' bijgeleverd en educatieve software op diskettes: 'het Windows Startpakket' met o.m. 'Clowns', 'Thuis in het milieu' en 'Hoofdwerk'. De scholen verplichtten zich tot nascholing en er moest een zgn. 'activiteitencoördinator' aangesteld worden. Hij/zij was verplicht de cursus 'Activiteitencoördinator' te volgen.

Over het 'PRINT/Comenius-project' is op het internet heel weinig te vinden. Via 'Google Boeken' vond ik een artikel uit 1993: 'Het Comenius-Project voor het primair onderwijs'. Dit artikel is geschreven door Ben van der Ree in het tijdschrift 'Cahier VGI 6' van de 'Vereniging voor Geschiedenis en Informatica / Uitgeverij Verloren - Hilversum'. Helaas is het volledige artikel niet afgedrukt in 'Google Boeken', maar de afgedrukte fragmenten geven een aardig beeld van het 'PRINT/Comenius-project'. Achtereenvolgens worden beschreven:
  • Wat is het project?
  • Waarom deze verstrekking?
  • Hoe is het project georganiseerd?
  • Welke apparatuur en programmatuur krijgen de scholen?



Er is anno 2016 nogal wat veranderd...

Er is in de afgelopen decennia op het gebied van 'ICT in het onderwijs' wel e.e.a. veranderd. De ontwikkelingen stonden / staan niet stil. Gelukkig maar! Veel van die ontwikkelingen heb ik mogen meemaken en het nut ervan mogen ervaren. Het is leuk om weer eens een blik in het verleden te werpen: de tijd van de type- en stencilmachine. Het roept een hoop herinneringen bij mij op...

Gerelateerde blogposts

2 opmerkingen:

  1. Ja, die stencilmachine ! Eerst met een pen en onderlegger de "master" maken. Later ging dat met een brander. Stonk de gehele stencilruimte. Het afdrukken: knoeien met inkt. De eerste stencils te vet, de latere te weinig inkt. Intussen zaten jouw handen ook onder de inkt (als je pech had). Sommige scholen bewaarden de "masters". Hingen ze op als ware het vleermuizen. Barre tijden !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, inderdaad 'barre tijden'!! En wat dacht je van het 'intypen' van de tekst op een stencil... Had je een 'tikfout' gemaakt, dan moest je met van die rode correctielak de fout weg smeren en de goede letter opnieuw intypen. Een werkboekjes maken...? De stencils dwars in de typemachine (moest je wel een brede 'wagen' hebben). Na het intypen van de teksten de stencils in het midden doorknippen en de juiste pagina's aan elkaar plakken anders klopte de boel niet. Ja, kostte een hoop tijd!

      Verwijderen

Plaats hier je reactie.

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.