woensdag 3 augustus 2016

Nostalgie! Over mijn eerste computer: de 'ZX Spectrum'

De 'ZX Spectrum met rubber toetsjes *)
In de blogpost 'Nostalgie! De 'Teleac'-cursus 'Internet in de praktijk' uit 1996. Schitterend!!' beschreef ik de 'Teleac'-cursus 'Internet in de praktijk' die ik volgde in 1996. Deze blogpost gaat over mijn eerste (home-)computer: De 'ZX Spectrum'... 

Mijn 'ZX Spectrum'...


Begin jaren '80 van de vorige eeuw was ik de trotse bezitter van een zgn. 'home computer': de 'ZX Spectrum', ontwikkelt door de Brit Sir Clive Sinclair.

De 'ZX Spectrum' had een kleine behuizing met rubber toetsjes (zie afbeelding rechts boven). Als beeldscherm (monitor) moest je een tv gebruiken. Ik had de 'ZX Spectrum' permanent aangesloten op een draagbaar tv-tje. Programma's moet je 'loaden' van en opslaan (saven) op een cassettebandje middels een cassetterecordertje. Het cassetterecordertje dat ik gebruikte was van het merk 'Sanyo'

Geweldig, wat een machine!! Nachten doorgehaald achter dat zwarte ding met z’n rubber toetsjes. Bij de LOI heb ik een schriftelijke cursus 'Basic' gevolgd om zelf programmaatjes te kunnen schrijven. En ja, ik bedacht ook programmaatjes om in de klas te gebruiken, tafelprogrammaatjes en spellingprogrammaatjes. Ik ben in die tijd ook bezig geweest met het programmeren van programmaatjes voor de schooladministratie onder de naam 'S.A.P' (School Administratie Pakket :-)) w.o. een programmaatje om de schoolbegroting mee te maken. Ik heb de cassettebandjes nog.

Tijdschriften voor 'ZX Spectrum'-gebruikers 

Ook bestonden er veel tijdschriften voor de 'ZX Spectrum'-gebruikers. In deze tijdschriften vond je de 'listings' van programma's in 'Basic'. Die typte je dan over op de 'Spectrum'. Was je klaar met het intypen dan ging je 'testen' of het programma werkte. O wee, als je ergens een typefout had gemaakt..., dan moest je alles na lopen om te vinden waar die typefout zat. Dat kostte best veel tijd!

Links: 'Sinclair User' van februari 1985 | Rechts: een computerprogramma in 'Basic'

Mijn een 'ZX Spectrum +'

Op 6 april 1985 heb ik mijn 'Spectrum' laten ombouwen tot een 'ZX Spectrum +' (plus). Het ombouwpakket  kostte 149 gulden (ik heb de kassabon nog!) 149 gulden was in die tijd een heel bedrag, maar dan had je ook wat! Die 'ZX Spectrum +' had 'echte' toetsen (zie foto rechts).

Een printer voor mijn 'ZX Spectrum'

Aan 'ZX Spectrum ' had ik ook een printertje hangen: een 'dot matrix impact' printer, een 'Seikosha GP-50S' (< 'link' naar de handleiding en specificaties). Op 'YouTube' vond ik een filmpje met een 'Seikosha GP-50S' gekoppeld aan een 'ZX Spectrum' met rubber toetsjes. In dat printertje zat een houdertje met een inktlint (net als heel vroeger bij een typemachine) en het printen gebeurde op een rolletje papier.



De 'ZX Spectrum' en alle 'randapparatuur' teruggevonden!

In de jaren '90 van de vorige eeuw kreeg ik van mijn toenmalige schoolbestuur een echte pc voor de schooladministratie. Dat was - voor zover ik mij nog kan herinneren - een 'IBM Personal System/2 Model 30-286'. Deze IBM'-machine draaide op 'MS-DOS', had een harde schijf van 20 MB! Daarnaast een 'diskette station' voor 3½ inch floppy's (diskettes) met een opslagcapaciteit van 1,44 MB. Aan die machine hing een 'matrixprinter'. Het merk en type kan ik mij niet herinneren. De tekstverwerker die ik gebruikte was 'WordPerfect'. Uiteraard voor MS-DOS. Wel iets anders als het 'Microsoft Word' van tegenwoordig :-).

Thuis kwam er op een gegeven moment ook een pc met een matrixprinter. Die pc werkte onder 'Windows 3.1'. Later volgde een aansluiting op het internet. Dat ging via de telefoon en een zgn. inbelmodem. Je moest dan 'inbellen' bij je internetprovider. Ik zat toen bij het toenmalige 'Planet Internet'.

Kortom, het tijdperk van mijn 'ZX Spectrum' was historie. De machine en alle toebehoren verdwenen in een kartonnen doos op zolder. Bij een latere verhuizing verdween de doos ongeopend in de berging...

Tijdens mijn afgelopen 'blogreces' (zomervakantie) zocht ik iets in de berging en vond die dichtgeplakte doos. Om een lang verhaal kort te maken: ik nam de doos mee uit de berging en haalde de hele boel er - ietwat opgewonden - uit: de 'ZX Spectrum +', het cassetterecordertje, de printer, alle handleidingen, wat tijdschriften, cassettes met programma's, aantekeningen, enz. enz. Alles was er nog! Alléén het tv-tje had ik niet meer. Ik heb e.e.a. op tafel uitgestald en wat foto's genomen. Je vindt ze hieronder...

De handleidingen en wat cassettes met programma's

Nog wat cassettes met programma's, de 'ZX Spectrum+, het cassettereacordertje, de printer en papierrolletjes

De 'ZX Specrum+ ombouwhandleiding

Een stukje van de afdruk van 'S.A.P' - Schooladministratie / Begroting in 'Basic' uit 1985

Uit de 'ZX Spectrum+ Gebruikshandleiding

Filmpje 'ZX Spectrum 80's Advert'

Tot slot een 'reclamefilmpje' over de 'ZX Spectrum' en de 'ZX Sprectrum+'. Vond ik op 'YouTube'.


*) Bron afbeelding
Foto 'ZX Spectrum' by Bill Bertram (Own work) [CC BY-SA 2.5], via Wikimedia Commons

    Geen opmerkingen:

    Een reactie plaatsen

    Plaats hier je reactie.

    Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.