vrijdag 19 augustus 2016

Waarom ik mijn bestanden back-up en niet meer synchroniseer met een clouddienst

In mijn blogpost 'Computer gegijzeld! Wat doe jij: betalen... of niet..?' schreef ik over de gevaren van 'ransomeware' en wat je er tegen kunt doen. N.a.v. het artikel 'Blijf ransomware voor - Slim back-uppen naar de cloud*)' in het tijdschrift 'Computer Idee' heb ik besloten de bestanden op mijn laptop niet langer te synchroniseren met de door mij gebruikte gratis opslagdiensten in de cloud (Dropbox, OneDrive en Google Drive), maar handmatig te back-uppen naar zowel een clouddienst als een externe harddrive.

Verschil 'back-uppen' en 'synchroniseren'

Voor alle duidelijkheid: 'back-uppen' van bestanden is niet hetzelfde als 'synchroniseren' van bestanden. Lees het artikel

Het gevaar van 'synchroniseren'

In het bovengenoemde artikel in 'Computer Idee' schrijft de 'FAQman' John Vanderaart:
"(...) als ransomware actief wordt, dan zal het op een gegeven ogenblik ook de clouddrivemappen op uw lokale pc versleutelen en als er op dat moment een actieve koppeling is met de cloud, dan is het gebeurd met uw persoonlijke gegevens. Immers, u bent dan kwijtgeraakt wat u dacht dat uw veilige back-up zou zijn! *)"

Kort samengevat..


Om de bestanden te synchroniseren met 'Dropbox', 'OneDrive' en 'Google Drive' heb ik van deze diensten een 'synchronisatie'-map op mijn harde schijf staan. Microsoft noemt dit een 'synchronisatieclient'. Als je een bestand in één van deze mappen plaatst, wordt dat bestand direct gesynchroniseerd met de betreffende opslagdienst in de cloud. Deze 'synchronisatie'-mappen staan in mijn 'Windows Verkenner'. Gezien bovenstaande ga ik deze 'synchronisatie'-mappen van mijn harde schijf verwijderen en bestanden handmatig uploaden naar een clouddienst.

Een back-up maken van de bestanden op je harde schijf

Een back-up van je bestanden kun je plaatsen op een
  • USB-stick (maar dat is niet zo handig, want een USB-stick kun je makkelijk kwijtraken);
  • een externe harde schijf;
  • bij een (gratis) opslagdienst in de 'cloud'.
Persoonlijk zou ik twee back-ups maken: eentje in de 'cloud' en eentje op een externe harde schijf. Een back-up bij een online opslagdienst of op een externe harde schijf is erg handig. In geval dat je pc of laptop 'gegijzeld' wordt door ransomware dat je bestanden versleutelt of verwijdert heb je in ieder geval nog een kopie van je bestanden die je middels een andere - niet besmette - pc of laptop kunt benaderen. Staat je back-up bij een online opslagdienst dan kun je er altijd bij. Zie ook het artikel:
"Op de computer staan veel waardevolle bestanden die u niet kwijt wilt raken bij computerproblemen. Bewaar een kopie van de bestanden daarom ook altijd op een andere plaats. U hebt daarvoor verschillende mogelijkheden..." Lees het volledige artikel »

Je kunt op twee manieren een back-up maken


1. Handmatig kopiëren van bestanden/mappen

Heb je niet zoveel bestanden/mappen dan kun je al je bestanden/mappen handmatig kopiëren naar een externe harde schijf én een online opslagdienst. Ik heb niet zoveel bestanden/mappen dus heeft deze manier mijn voorkeur. Heb je een bepaald bestand nodig, dan kun je dat bestand gewoon downloaden. Je kunt het dan ook eenvoudig printen.

2. Back-uppen middels een (gratis) back-up programma

Windows 7 of 10 heeft een ingebouwd en dus gratis back-up programma. Waar je dit programma kunt vinden en hoe je het moet gebruiken lees je in op
"Windows 10 kan volledig automatisch uw belangrijke bestanden beschermen in een reservekopie. U weet zo onderhand wel dat het altijd belangrijk is om een back-up te maken. Maar vaak nemen we pas maatregelen als het al fout is gegaan. Dus hoe zorgen we dat u die goede voornemens om te back-uppen ook echt gaat uitvoeren? Door het in Windows 10 te automatiseren natuurlijk!.." Lees het volledige artikel »

Waarom niet automatisch 'back-uppen?

In bovenstaand artikel staat dat je met het back-op programmaatje van Windows 10 ook automatisch back-uppen. Vanderaart*) zegt dit niet te doen, maar handmatig te back-uppen:
"Handmatig back-uppen biedt meer controle, want dan maakt u een kopie op een moment waarvan u zeker weet dat alles nog helemaal in orde is*)"

Gebruik bij het back-uppen géén stationsletter 

Vanderaart schrijft in zijn artikel*) dat het belangrijk is bij dit back-uppen géén stationsletter te gebruiken:
"Zo'n stationsletter kan worden gekoppeld aan een lokale harde schijf, maar ook aan een usb-stick, aan een netwerkvolume of zélfs aan een clouddrive. Dat is levensgevaarlijk, want ransomware kan op die manier bij de aldaar geparkeerde bestanden komen! *)"

Back-uppen vraagt discipline 

Back-uppen vraagt discipline. Het is zaak regelmatig een back-up te maken. Maak je in een week veel nieuwe documenten aan, dan is het zeker een goede zaak om wekelijks een back-up te maken, want het zou toch zonde zijn als je pc of laptop ineens wordt 'gegijzeld' door ransomware en al je digitale lessen, foto's, uitlegfilmpjes en noem maar op niet meer bereikbaar zijn...

Zet iedere back-up in een nieuwe map

Persoonlijk zet ik bij iedere back-up die ik maak de bestanden/mappen in een nieuwe map. Dat houdt de boel overzichtelijk. Voorzie de naam van de map van een datum, bijvoorbeeld '20160831-Back-up'. Je kunt dan zien op welke datum je een back-up hebt gemaakt.

Bij welke online opslagdienst plaats ik mijn back-ups?

Al mijn 'Microsoft Office 2010'-bestanden, foto's, filmpjes en noem maar op, 'back-up' (lees 'upload') ik naar de gratis Nederlandse clouddienst 'STACK' van het bedrijf 'TransIP' gevestigd in Leiden.
"STACK is 1000GB gratis online opslag voor het gemakkelijk bewaren, synchroniseren en delen van al je bestanden. STACK is voor je foto’s in alle formaten, de map voor al je documenten en de plek voor al jouw kleine en grote projecten." 
en...
"Al jouw bestanden worden opgeslagen in Nederland en beveiligd met een 256-bit AES sleutel."

Eerder schreef ik de volgende blogposts over 'STACK':
Review over 'STACK':
"Gratis opslagruimte in de cloud is handig, omdat je er overal bij kunt en je bestanden dan op een veilig plekje hebt staan. Het Nederlandse bedrijf TransIP heeft een clouddienst die Stack heet, en waar je maar liefst 1000 GB aan bestanden helemaal gratis neer kunt zetten..." Lees het volledige artikel »
Je kunt je bestanden ook 'synchroniseren' met 'STACK', maar van die mogelijkheid maak ik uiteraard géén gebruik.

Alternatief: volledig in de cloud werken

Je kunt natuurlijk overwegen om volledig in de cloud te werken door 'Microsoft Office Online' te gebruiken. Je bestanden worden dan opgeslagen op 'OneDrive' (5 GB opslag)


of gebruik te maken van de modules van 'Google Drive' (15 GB opslag).



Gerelateerde blogpost


Maak jij regelmatig een back-up en waar bewaar je die back-up: op een externe harde schijf of in de cloud..?

*) Bron citaten:
Vanderaart, J. (2016, 28 juni). Blijf ransomware voor! - Slim back-uppen naar de cloud. Computer Idee nr. 15, pp. 58-59.

1 opmerking:

  1. Als Belgische krijg ik geen toegang tot Stack. Ik kreeg als antwoord dat het alleen voor Nederlanders is.

    BeantwoordenVerwijderen

Plaats hier je reactie.

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.