vrijdag 2 september 2016

'Vizia': gratis webtool om interactieve 'video'-quizzen te maken

In de blogpost 'Vizia - Create Interactive Video Quizzes' op het edublog 'Free Technology for Teachters' bespreekt Richard Byrne (Twitter: @rmbyrne) de gratis webtool 'Vizia':
"The end of passive viewing.
Engage viewers by integrating quizzes, polls, and CTAs into videos.
  • Ask questions, multi-choice quizzes, and collect feedback through your videos.
  • Turn passive viewers into active participants. Improve your content from feedback.
  • Generate leads from your videos and make them even more shareable.
  • Create and share interactive videos in minutes.
  • Embed your Vizia videos anywhere — blogging platforms, site builders, e-commerce stores, you name it.
  • It's 100% free."

Hoe werkt 'Vizia'?


Uitlegfilmpje 'How to Create Video Quizzes on Vizia'( Richard Byrne)



  • Maak een gratis account aan bij 'Vizia'. Dat kan met
  • een 'Google account' of 
  • middels opgave van jou e-mailadres en een wachtwoord.
Ik heb van de tweede mogelijkheid gebruik gemaakt en heb een e-mailadres gebruikt dat ik ontving via de website '10 Minute Mail'. Via '10 Minute Mail' ontving ik ook de 'verificatiemail'. Ik klikte op de 'link' in het 'verificatiemailtje' en ik was binnen...

Afbeelding 1

  • Klik vervolgens op de rode knop   Continue >  . Het volgende venster verschijnt. Zie afbeelding 2:

  • In dit venster zie je dan het 'YouTube'-filmpje waarvan je bij afbeelding 1 de URL hebt ingevuld.
 1  Een 'schuifbalk' waarmee je de plaats kunt aangeven waar in het filmpje een vraag moet komen te staan. Je kunt vier soorten 'vragen' invullen:
  • Quizvragen in de vorm van 'multiple choice'. Je moet vier antwoorden invullen en een 'stip' aanklikken voor het goede antwoord.
  • Open vragen: Een leerling kan hier van alles invullen.
  • Een 'poll'. Maximaal vier keuze antwoorden mogelijk.
  • Een 'CTA' (= Call To Action).
 2  Hier vind je de 'link' naar de 'video'-quiz. Klik je op de knop 'preview' dan kun je de 'video'-quiz bekijken.
 3  Hier vind je de HTML-code om je filmpje te embedden (in te sluiten) op bijvoorbeeld een 'klassenblog' of schoolwebsite.
 4  'Download CSV'. Dit heb ik niet uitgeprobeerd.
'To see your responses in Google Sheets, sign in with your Google account.'. Ook dat heb ik niet uitgeprobeerd. Richard Byrne schrijft in zijn blogpost:
 "All of the responses to your questions are collected in a spreadsheet that you can download and or open in Google Sheets. (Bron)"
     5  'Gate Video': Deze optie moet je inschakelen als je wilt dat leerlingen hun resultaten kunnen opvragen. Er verschijnt dan een venstertje aan het begin van de video waar ze hun naam en e-mailadres dienen op te geven.
     6  'Delete This Video': Klik op deze 'link' als je de video wilt verwijderen.
    Ik heb een 'demo'-video gemaakt en hieronder 'ingesloten'. Ik heb in deze 'video'-quiz alleen 'meerkeuze'-vragen gebruikt.

    Conclusies / opmerkingen

    • Het is leuk dat leerlingen de 'quiz'-resultaten kunnen opvragen. Dat ze hier hun naam en e-mailadres voor moeten opgeven, vind ik minder. Wat er met de e-mailadressen gebeurt is niet duidelijk. Op de website ontbreekt een 'pivacy verklaring'.
    • De leerkracht moet een 'Google account' hebben: de resultaten van de leerlingen worden bijgehouden in een 'Google Spreadsheet' (onderdeel van 'Google Drive'). Dit betekent dat je verplicht bent 'Vizia' te koppelen aan jouw 'Google account'.
    • Het aangeven van de plekken (tijdstippen) in het filmpje waar  je een vraag wilt hebben kost nogal wat tijd. De kreet "Create and share interactive videos in minutes" ging bij mij niet op. Misschien dat ik het verkeerd heb gedaan; ik weet het niet. Mijn ervaring is dat je het beste het filmpje op 'YouTube' kunt bekijken en de tijdstippen waarop je een vraag wilt stellen noteert op een kladblaadje en dat later gebruikt bij het maken van je 'video'-quiz. Bijvoorbeeld:
    • haan: 002
    • hond: 005
    • kip: 008
    • konijn: 010
    • slang: 013
    • Er is geen handleiding of een pagina met 'Veelgestelde vragen' te vinden. Je moet het zelf maar uitproberen. Nu is 'Vizia' een vrij eenvoudige webtool, dus na enig 'gepruts' kom je er wel uit. Maar goed, een handleiding had toch wel makkelijk geweest.
    • 'Vizia' is volledig gratis. Wat de 'prijs' is die je voor dat 'gratis' betaalt is niet duidelijk. Lees daarom mijn blogpost 'Zijn gratis webdiensten echt gratis of toch niet..? Prijskaartje..??'.
    • Bij de 'Settings' kun je jouw account beëindigen:
    • 'Vizia' bruikbaar voor jouw groep..? Ik zou zeggen, oordeel zelf en probeer 'Vizia' eens uit.


    Website


    Gerelateerde blogposts

    Geen opmerkingen:

    Een reactie plaatsen

    Plaats hier je reactie.

    Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.