dinsdag 25 oktober 2016

Het meervoud van 'Yurls'... en 8 'Yurls-en' de afgelopen weken gespot

Vanaf het moment dat 'Yurls' online kwam tot het moment dat ik met pensioen ging, ben ik altijd een fanatiek gebruiker en fan van deze gratis dienst geweest. 'Yurls' is intussen uitgegroeid tot een véél gebruikte tool in het basisonderwijs. Welke meester of juf maakt tegenwoordig geen gebruik van 'Yurls'..? Er worden de prachtigste dingen mee gemaakt!

Ik durf zelfs te beweren dat 'Yurls' voor het basisonderwijs net zo belangrijk is als 'Google'. 'Yurls' is in het basisonderwijs een begrip. Daarom begrijp ik niet dat 'Yurls' nog geen plekkie heeft gekregen in de 'dikke van Dale'. De (online)'van Dale' noemt namelijk wel het werkwoord 'googelen' - betekenis volgens 'Van Dale': "Zoeken op het internet" - maar niet het werkwoord 'yurlsen'...


De (online) Van Dale meldt hier: "Geen resultaat voor 'yurlsen'. Het woord is verkeerd gespeld of het staat niet in het gratis woordenboek." 


Ik stel het volgende voor:
  • Zelfstandig naamwoord: de/een Yurls. Meervoud: Yurlsen (met een hoofletter).
    Betekenis: Gratis webtool om (educatieve) bronnen op het internet te verzamelen, te ordenen en te delen en eenvoudiger en effectiever te gebruiken.
    Voorbeeld: Jantje heeft een Yurls. Marietje heeft drie Yurlsen.
  • Werkwoord: yurl.sen merk  (yurlste - heeft geyurlst)
    1  Het verzamelen, ordenen en delen van (educatieve) bronnen op het internet en deze eenvoudiger en effectiever gebruiken.

Mocht je betere formuleringen hebben, dan hoor ik het graag!

Vervoeging werkwoord 'yurlsen'


Onvoltooid tegenwoordige tijd (ott) 
Onvoltooid verleden tijd (ovt)
Voltooid tegenwoordige tijd (vtt) 
ik yurls
jij yurlst
hij yurlst
wij yurlsen
jullie yurlsen
zij yurlsen 
ik yurlste
jij yurlste
hij yurlste
wij yurlsten
jullie yurlsten
zij yurlsten
ik heb geyurlst
jij hebt geyurlst
hij heeft geyurlst
wij hebben geyurlst
jullie hebben geyurlst
zij hebben geyurlst

Goed, dit gezegd hebbende; hieronder vind je acht 'Yurlsen' die je gewoon gezien moet hebben (als je ze tenminste nog niet hebt gezien). Het is echter het topje van de ijsberg. Want er zijn door juffen en meesters héél, héél véél mooie en interessante 'Yurlsen' te vinden. De hieronder genoemde 'Yurlsen' kwam ik de afgelopen weken tegen op het web.


8 Mooie 'Yurlsen' die ik de afgelopen weken heb gespot!


#1. Moderne media in het onderwijs






#2. Meester Timo





#3. Leesbevordering





#4. De wolf




#5. Kriebelbeestjes op en onder de grond





#6. Redactiesommen





#7. Prowise





#8. Digibordtools



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Plaats hier je reactie.

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.