vrijdag 25 november 2016

Niet iedere verandering is een verbetering! Dat geldt ook voor de vernieuwde 'Google Sites'!

Gisterochtend blogde ik enthousiast over het verschijnen van de vernieuwde 'Google Sites'. Gistermiddag heb ik geprobeerd om er een website mee te bouwen...

Ik moet zeggen: het werkt allemaal heel eenvoudig én toch viel het me héél erg tegen..!! De vernieuwde 'Google Sites' is op dit moment een regelrechte teleurstelling! Ook hier blijkt het gezegde "Niet iedere verandering is een verbetering!" te gelden...

Gisteravond vond ik in mijn RSS-lezer de blogpost 'Nieuwe Google Sites is stap terug' op het edublog 'Technologie in het onderwijs' van Albert Lubberink (@albertlubberink). Albert Lubberink brengt de bezwaren die ik heb tegen de vernieuwe 'Google Sites' helder onder woorden en concludeert:
"De nieuwe Google Sites is heel geschikt voor wie snel iets online wil zetten. Een kind kan de was doen. Ik mis echter heel veel functies uit de oude versie, die het mogelijk maken de site naar je hand te zetten. Als je de officiële ondersteuningspagina van Google bezoekt, zie je zelf ook al heel snel dat dit een zwaar uitgeklede versie is van de klassieke versie. Ondanks de zeer soepele interface en het verhoogde bedieningsgemak, vind ik dat de resultaten van de nieuwe versie van Google Sites zowel inhoudelijk als uiterlijk een grote stap terug zijn. Het internet van zal snel verzadigd raken met allemaal gelijkvormige sites." Lees de volledige blogpost
Ik ben het helemaal met Albert Lubberink eens en heb niets aan zijn woorden toe te voegen.

Er is echter een klein puntje waar ik andere ervaringen mee heb. Albert schrijft:
"De menuvolgorde kun je eenvoudig aanpassen door de paginatitels te verslepen. Een flinke verbetering. Het nesten van pagina’s (hoofdpagina en subpagina’s) is niet mogelijk, hoewel sommige handleidingen daar wel van reppen. Daardoor raakt je menu snel vol. Het is daarom raadzaam slechts een beperkt aantal pagina’s op je site te zetten.(Bron)"
Bij mij lukte het wèl om een menu met submenu's te maken,  Wel was het enig gepruts om een pagina te 'nesten' middels het 'slepen' ervan. En het aantal pagina's dat je in het menu kunt toevoegen is ook afhankelijk van het thema dat je kiest.

Schermafdruk 'Google Sites Help: Pagina's toevoegen, ordenen, nesten en verwijderen'

Maar er is hoop dat op korte termijn verbeteringen zullen komen - want - zo zegt Google:
"We moedigen organisaties aan sites te maken met de nieuwe versie van Sites. Binnenkort worden hier nieuwe functies en opties aan toegevoegd. Ondertussen kunt u de klassieke versie van Sites blijven gebruiken om sites te maken, bewerken en bekijken.(Bron)"
Hopelijk worden het dan 'functies' en 'opties' die aanwezig zijn in de oude 'Google Sites' en die ik miste in de vernieuwe versie.

Het 'migreren' van oude 'Google Sites' naar de vernieuwe versie kan nog niet. Google heeft hier een tijdpad voor opgezet:
"In 2017 komen er migratietools om uw oude sites over te zetten. Gedurende deze tijd worden zowel de klassieke als de nieuwe versie van Sites ondersteund. In 2018 worden er tijdlijnen en instructies uitgebracht over de beëindiging van de klassieke versie van Sites. De precieze beëindigingsdatum wordt minimaal een jaar van tevoren aangekondigd. (Bron)"
Ook geeft Google adviezen om bestaande sites op dit moment over te zetten naar de vernieuwde sites:
"Totdat de aanbevolen migratietools worden vrijgegeven, kunt u een bestaande site in de klassieke versie van Sites op deze manieren migreren:
  • Uw site opnieuw maken met de nieuwe versie van Sites.
  • Content van de klassieke versie van Sites kopiëren en in de nieuwe versie plakken.
  • Een banner toevoegen aan uw oude site, waarmee mensen naar de URL van uw nieuwe site worden omgeleid. (Bron)"
Dus.., voorlopig gebruik ik de oude 'Google Sites', in de hoop dat er spoedig meer mogelijkheden komen. We zullen het zien...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Plaats hier je reactie.

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.