woensdag 23 november 2016

Voor de liefhebbers! ShareX: De ultieme 'schermafdruk'-maker en 'alles-kunner'...

'ShareX' - een zéér uitgebreid freeware/ open source en dus gratis - programma om schermafdrukken (screenshots) en filmpjes van je beeldscherm te maken - kwam ik tegen op de website van het computertijdschrift 'Computer Idee' in de rubriek 'Gratis downloads':
"Windows heeft zijn schermgrijpertje (PrintScreen) voor wie een schermafdruk wil maken, maar de functionaliteit ervan is beperkt. Wie meer wil heeft een ruime keuze aan programma’s en de uitgebreidste is misschien wel ShareX. Met dit programma kopieert u een rechthoek, venster of volledig scherm en slaat dit automatisch op in bijvoorbeeld png-, jpg- of tiff-formaat. ShareX kan echter meer. Zo kunt u uw screenshots van tekst, symbolen en een watermerk voorzien, automatisch uploaden naar allerlei sites of delen via bekende sociale netwerken. ShareX laat u ook filmpjes maken van de activiteit op uw scherm. (Bron)"
'ShareX' heeft nogal wat 'features'. Een uitgebreid overzicht van deze 'features' vind je op de webpagina https://getsharex.com/features/.

Ik heb het programma gedownload en geïnstalleerd op mijn laptop. Interessant én handig was dat meteen de Nederlandse versie werd geïnstalleerd. Kennelijk wordt herkend dat mijn laptop 'Nederlandstalig' is 😊.

Filmpje 'Share X'


Bron: YouTube - 'Share X'ShareX - 10/10/2015

Schermafdruk 'ShareX'


Schermafdruk 'ShareX'

Handleidingen


'Google Chrome'-extensie

Er bestaat ook een extensie voor de browser 'Google Chrome' van 'ShareX'. Je vindt deze extensie in de 'Chrome Web Store'

Conclusie

Ik heb 'ShareX' na de installatie ervan op mijn laptop bekeken. Het programma biedt ontzettend veel mogelijkheden. Voor mij echter veel te veel. Ik heb het dus weer van mijn harde schijf verwijderd. Ik blijf bij 'Greenshot' (ook gratis en open source). 'Greenshot' biedt mij voldoende mogelijkheden. Maar voor de liefhebbers is 'ShareX' waarschijnlijk heel interessant!

Website/URL


Gerelateerde blogposts

2 opmerkingen:

  1. Ik ken wel enkele van die screenshot programma's, maar heb ze allemaal weer gedeïnstalleerd en blijf bij mijn "PrtSc" knop en "Irfanview" Volgens mij is dit nauwelijks extra werk en kun je met "Irfanview" het meest. Ik zal deze ook eens uittesten.
    Bedankt weer voor je publicatie !

    BeantwoordenVerwijderen

Plaats hier je reactie.

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.