maandag 19 december 2016

Als je allerlei niet gebruikte 'internet'-accounts beeindigt, heb je dan meer 'rust'..?

Als je allerlei niet gebruikte 'internet'- accounts beëindigt, heb je dan meer 'rust'..?

Persoonlijk denk ik dat niet. Vanaf het moment dat je op het internet gaat 'rondzwerven', is het gedaan met je 'rust' én je privacy. Maar je kunt die 'rust' wel bevorderen....

Op de website van 'Dutch Cowboys' las ik het artikel

"We kunnen bijna niet meer zonder het internet. Niet alleen worden er inmiddels veel zaken geregeld via het net, ook ons hele sociale systeem zit er aan vast. Je kunt dat erg vinden, je kunt er helemaal niet bij stilstaan, het maakt niet uit: het internet is wat het is. Als je echter buiten de echte noodzakelijkheden helemaal klaar bent met het nepnieuws, de asocialiteit of gewoon de constante afleiding van wat je wel belangrijk vindt is er geen makkelijke manier om "doei" te zeggen. Althans, die was er niet..." Lees het volledige artikel
In dit artikel wordt de webapp 'deseat.me' besproken.

Schermafdruk 'Deseat.me'

Dutch Cowboys schrijft dat 'deseat.me' een website is
"... die het heel simpel maakt om jezelf bij alles af te melden zonder al te veel gedoe. Het laat je inloggen in je Google account (voor veel mensen het startpunt van de opruiming) en gaat daarna aan de slag om te kijken waar je allemaal bij aangesloten bent. Daarna krijg je een lijstje met alle apps en services die de site kan vinden (dat zijn er nogal wat) en kun je meteen doorklikken naar de uitschrijfpagina van de dienst in kwestie (Bron)."
'deseat.me' schrijft op de website:
"We give you a list of all the accounts and services you have ever created an account for.
We match them with direct links to their delete page, and instructions on how to delete your account for good.
Privacy and data security is something we regard as extremely important. In fact, its our number one focus from beginning to end. Thats why we built it to run on your computer. So basically the only thing you're telling us is what accounts you want to delete. Thats it, and since we use Googles OAuth protocol we don't have access to any of your login information (Bron)."
Maar voordat je 'deseat.me' kunt gebruiken, dien je je eerst aan te melden met jouw 'Google'-account...

Eerst aanmelden bij 'deseat.me' met jouw 'google'-account

Ik vraag mij af...
  • "Google-account..? Ik heb helemaal geen 'Google-account..!! Wat nu..??"
  • "'Deseat.me' wil graag:"... Wat doen ze moet de informatie die ze krijgen (zie bovenstaande afbeelding) als je je aanmeldt met jouw 'Google'-account en wat moeten ze met die informatie..??
'Deseat.me' wordt ook uitgebreid besproken op het weblog 'Honkiat' in het artikel:


Gebruik bij een eerste inlog een 'nep' e-mailadres

Eén van de voorzorgsmaatregelen ter bescherming van jouw online identiteit is een 'nep' of tijdelijk e-mailadres te gebruiken als je een account moet aanmaken bij een website die je even wilt gebruiken of een webapp die je even wilt uitproberen. Zelf maak ik altijd gebruik van '10 Minute Mail'. Je krijgt hier een e-mailadres dat tien miuten bestaat. Eventuele 'verificatie'-mails komen hier ook binnen. Een moet je bij het maken van een account je naam opgeven; geef dan een gefingeerde naam op. Zie mijn blogpost '10 Minute Mail: Een account aanmaken met een 'wegwerp' e-mailadres'.
Meer van dergelijke diensten vind je op Webwijzer.nl: 'Tijdelijk e-mailadres' ▶
Daarnaast maak ik zo min mogelijk een account aan met mijn 'Facebook'-, 'Twitter'- of 'Google'-account (zg. 'social login').  Het is natuurlijk heel erg makkelijk, maar ik doe het alleen alshet echt moet, omdat er geen andere mogelijkheid is. Je weet maar nooit wat de betreffende website met die gegevens doet. Maar goed, misschien zie ik spoken... Zie het artikel op Makeuseof: 'Using Social Login? Take These Steps to Secure Your Accounts'

Website/URL

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Plaats hier je reactie.

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.