woensdag 21 december 2016

Ben jij wel eens een 'trol' tegengekomen op het internet..?

Kennelijk heb ik onder een hele zware steen geleefd, want tot deze week wist ik niet wat een 'treitervlogger' was. Zal wel aan mijn leeftijd liggen 😲. Inmiddels is de betekenis van dit woord tot mij doorgedrongen, want 'treitervlogger' is door Van Dale gekozen tot 'woord-van-het jaar-2016'. 

Zo heb ik ook altijd gedacht dat 'trollen' wezens zijn die je uitsluitend tegenkomt in sprookjes uit Noord-Europa. 

Definitie van 'trol' (zoals ik dit woord ken):
"Een trol is een mythologische benaming die oorspronkelijk uit Noord-Europa (met name Noorwegen) komt. In de Noordse mythologie waren trollen jötun [ = reuzen uit de oertijd ]. Later ging het in de Scandinavische folklore om aparte reusachtige lelijke en onvriendelijke bovennatuurlijke wezens die mensen konden opeten.
Trollen komen voor in oude sprookjes, maar zijn ook populair in moderne fictie. Bijvoorbeeld in Lord of the Rings, Schijfwereld en Harry Potter. Ook in veel rollenspellen, zoals Dungeons & Dragons en Warhammer, lopen er trollen rond ... (Bron)."
Je komt 'trollen' ook tegen als je De Efteling bezoekt, o.a. in de 'Droomvlucht'. Maar dat je 'trollen' ook op het internet kunt tegenkomen...; dat wist ik niet... Tot nu toe...

Op mijn blogpost 'Als je allerlei niet gebruikte 'internet'-accounts beeindigt, heb je dan meer 'rust'..?' kreeg ik op 'Google+' de volgende reactie:
"Hoe moet je dan anoniem trollen?"
'Trollen'... !? Het meervoud van 'trol'.?? Maar in de genoemde reactie leek het mij meer om een werkwoord te gaan... Kortom: ook hier had ik nog nooit van gehoord.!! Dus..., ff  'googlen'!! 'Wikipedia' gaf het antwoord:
"Een trol (mv.: trollen) in een internetomgeving is een persoon die op Usenet, fora, websites of chatkanalen berichten plaatst met het doel voorspelbare emotionele reacties (bijvoorbeeld woede, irritatie, verdriet, of scheldpartijen - ook wel flames genoemd in internetjargon) van andere mensen uit te lokken, opzettelijk verkeerde informatie (desinformatie) te geven of zichzelf expres anders voor te doen. Het gebruik van het woord trol in deze zin, is afkomstig van de vroege uitsluitend Engelstalige internetgemeenschap..." Lees het volledige artikel
Oké, weet ik ook weer! Echt boeiend dat 'internet'-jargon!! 😄

2 opmerkingen:

  1. Haha, treitervlogger kende ik dan nog wel (ben dan ook een paar jaar jonger ;-) ) , maar het hele gebeuren rond het woord "trollen" kende ik ook niet !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Henk!
      Ja, zo zie je maar, je bent nooit te oud om iets te leren :-)

      Verwijderen

Plaats hier je reactie.

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.