donderdag 19 januari 2017

9 Volledig gratis en 'gratis-met-beperkingen' online 'prikborden'...

Enige tijd geleden schreef ik twee blogposts over de 'beroemde' gele 'memo-blaadjes':
Het tooltje 'Plaknotities' is - naar wat ik zag - sinds de 'Windows 10 Anniversary Update' uit 'Windows 10' verdwenen. De plaats hiervan is ingenomen door de webapp 'Sticky Notes' dat ook in de 'Microsoft Store' is te vinden. Ik gebruik dit op mijn laptop en het werkt prima! De memoblaadjes staan op het bureaublad en je kunt ze daar plaatsen waar ze niet hinderlijk zijn. De grootte en kleur van de 'memo'-blaadjes kun je wijzigen. Handig appje!

De webapp 'Sticky Notes'

Een digitaal 'prikbord' of 'mededelingenbord' maken met het gratis 'Yurls'

Met 'Yurls' kun je een prachtig gratis online 'prikbord' of 'mededelingenbord' maken. Je kunt er plaatjes en filmpjes aan toevoegen en ook een 'agenda'. Leerlingen kunnen er geen berichtjes op plaatsen. Ik kom hier binnenkort in een andere blogpost op terug.

9 Volledig gratis en 'gratis-met-beperkingen' online 'prikborden'...

Voor de goede orde: ik heb alleen 'Google Keep' uitgeprobeerd en gebruik het ook. Het werkt uitstekend! De andere online 'prikborden' heb ik niet uitgeprobeerd; dat mag je zelf doen ūüėÄ. Ik heb slechts wat rondgeneusd op de betreffende websites.

Voordat je bij één of meer sites een account aanmaakt, zou ik eerst even deze blogpost lezen:
  • 'Hoe kun je 'anoniem' een account aanmaken bij webdiensten en webapps die je wilt uitproberen..?'
Ook is het verstandig om bij ieder van de hieronder genoemde 'prikborden' eerst de 'privacy'-verklaringen en de algemene gebruiksvoorwaarden te lezen. Zie ook mijn blogposts:


1. Google Keep


Mijn blogposts over 'Google Keep':
▶ Google Keep Help
▶ Website / URL: https://www.google.com/keep/

Bij mij staat 'Google Keep' op de eerste plaats! Heb de app op mijn laptop én mijn smartphone. Dus ik heb mijn notities altijd bij mij.

'Google Keep' is gratis. Je hebt wel een gratis 'Google'-account nodig.

2. Padlet


"Padlet is an Internet application that allows people to express their thoughts on a common topic easily. It works like an online sheet of paper where people can put any content (e.g. images, videos, documents, text) anywhere on the page, together with anyone, from any device. Think of it like a multimedia friendly, free-form, real-time wiki."
Heette heel vroeger 'Wallwisher'. Heb deze webapp veel gebruikt toen ik nog voor de klas stond. Toen was het helemaal gratis te gebruiken. Ook nu is er nog een gratis versie. Over de gratis versie kan ik geen informatie vinden, behalve...
"Padlet Free is always going to be accessible from https://padlet.com. After all the taxes are taken into account, it costs 32*2 – 16*4 = $0 (Bron)"
 Features: zie 'Alles wat je nodig hebt, niets wat onnodig is'.

Voor het onderwijsis er nu: 'Padlet Backpack'. Niet gratis!

▶ Ned.talige handleiding (juf Femke):
https://www.dropbox.com/s/tvvuy4w73l0kg7r/Padlet_2016_nieuw.pdf?dl=0
▶ Frequently asked questions and support documentation for Padlet
▶ Website / URL: https://padlet.com/

3. note.ly


"Notes, reminders, lists, links, images. Note.ly helps you keep track of all of these visually on a single online canvas instead of notes stuck to your computer, desk or fridge. (Bron)"

Je 'memo'-blaadjes staan op een 'echt' prikbord, maar dan uiteraard online.

Website / URL: http://note.ly/

4. NoteApp


Gratis account heeft beperkte mogelijkheden:


Voor het onderwijs is er ook een gratis versie:



Lees meer over de gratis versies:
Website / URL: https://noteapp.com/

5. listhings


'The drop dead simple web app for taking sticky notes'
Back in the days, people used fridges to stick notes to. Now people use Listhings - the free web app for taking notes.
  • Take notes from your browser.
  • Share and collaborate with others in real-time.
  • Reach your notes from anywhere.
  • Super fast, free and ridiculously easy.
Dus... gratis, maar wel een account aanmaken.

Website / URL: http://listhings.com/

6. lino


Gratis, maar met beperkte mogelijkheden. Zie:

De website ziet er m.i. een beetje 'belegen' uit, maar dat zegt dus niets over de mogelijken van 'Lino'.

Website / URL: http://en.linoit.com/

7. scrumblr


Gratis te gebruiken en je hoeft geen account aan te maken. Je kunt dus meteen aan de slag!

Je hoeft jouw 'prikbord' alleen maar een naam te geven. Scrumblr is een online 'prikbord' waar je notitieblaadjes op kunt plakken(g√©√©n afbeeldingen en/of filmpjes). Je kunt het board delen met anderen via een 'link'. Die 'link' moet je goed onthouden, want alleen daarmee kun je jouw board weer terughalen. Klik dan op 'go' en jouw board wordt aangemaakt. Mijn advies: wis het bord als je klaar bent met het gebruik ervan, want de 'link' is wel openbaar.

Website / URL: http://scrumblr.ca/

8. Webnote


'Webnote is a tool for taking notes on your computer. It allows you to quickly write something down during a meeting, class, or any other time that you have a web browser available.

You start by creating a workspace and creating notes in the workspace. You can save your workspace at any time and return to them from the same computer or any other computer. You can also share your notes with others by providing the workspace name (or url) to a friend.'

Ziet er zéér belegen uit. Ook bij deze site moet je de 'link' naar je 'prikbord' goed onthouden.

Website / URL: http://www.aypwip.org/webnote/

9. Pinside


'Pinside is an online pinboard for you and your friends or family.
An easy and fun way to exchange information using notes with text or images and the ability to write comments. Pinboards can be private or public'

Ziet er ook ietwat 'belegen' uit.

Website / URL: http://pinsi.de/


    10. Tozzl



    Collaborate
    tozzl.com is a digital easy-to-use pinboard that enables people to collaborate with others. Working together on your shared goals could not be easier.

    Integrate
    Integrate different services and bring them together in one place. Embed YouTube videos or create a simple Twitter wall with just a single click.

    Share
    Upload files and pictures. Create texts, lists, or bookmarks, and share them with a single click. And the best of all: tozzl.com is free and requires no registration.

    Meer informatie? Zie mijn blogpost:
    '9 Volledig gratis en 'gratis-met-beperkingen' online 'prikborden'...'

    Website / URL: http://tozzl.com/


      Geen opmerkingen:

      Een reactie plaatsen

      Plaats hier je reactie.

      Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.