donderdag 26 januari 2017

Gelezen! 'The Educator’s Guide to Copyright, Fair Use, and Creative Commons' en aanvullingen hierop

In mijn RSS-lezer vond ik onlangs het volgende interessante artikel:

"The Edublogs support team regularly receives complaints and official requests to remove copyrighted content that users have placed on blogs.
The legal jargon with respect to digital copyrights can be confusing – especially since different countries have their own laws and regulations.
Understanding digital copyright is an essential skill we need to understand and teach our students.
With this post, we hope to dispel a few myths and pull together a complete list of resources for teachers and students to use when blogging and working with content online [...]" Lees het volledige artikel

Het gebruiken van bronnen', afbeeldingen, enz. op het internet

Op alles wat je op het internet vindt, rust auteursrecht. Uitzondering:
"In principe zijn werken die door de openbare macht zijn vervaardigd niet auteursrechtelijk beschermd, tenzij het auteursrecht uitdrukkelijk is voorbehouden. Dit is voor Nederland geregeld in artikel 15b van de Auteurswet. [Bron]"
Het artikel 'The Educator’s Guide to Copyright, Fair Use, and Creative Commons' besteedt uitgebreid aandacht aan:

  • 'Fair Use' (voor Nederland niet interessant)

"Fair use is een begrip uit de Amerikaanse auteursrechtenwetgeving. Fair use maakt het mogelijk om werken waarop beperkt auteursrecht geclaimd wordt toch onder bepaalde voorwaarden te mogen gebruiken. Het Amerikaanse begrip 'fair use' is te vergelijken met het Nederlandse begrip citaatrecht, maar het citaatrecht is (veel) beperkter dan 'fair use'. [Bron]"
Zie ook:  Ius mentis: 'Fair use: de billijke uitzondering in het auteursrecht'

Filmpje met uitleg over 'Creative Commons'


Creative Commons Kiwi from Creative Commons Aotearoa NZ on Vimeo.
Verder wordt uitgelegd 'waar' en 'hoe' je afbeeldingen met een 'Creative Commons Licentie' kunt vinden en hoe je de 'licentie' dient te vermelden.

  • 'Free' and 'Public Domain' (Publieke Domein) afbeeldingen

"There are websites that provide public domain images that are free to use, or have their own free to use licensing.
Public domain works are those works that:1. Automatically enter public domain when created because they are not copyrightable.2. Their copyright has expired.3. Their creator has assigned their work to public domain.
Public domain images are free and available for unrestricted use [Bron]."
Verder worden een zestal websites genoemd waar je gratis 'publieke domein'-afbeeldingen kunt vinden die je vrij mag gebruiken.
Zie ook Creative Commons Nederland:

  • Auteursrecht en video's (bijvoorbeeld filmpjes op YouTube)

Het artikel zegt over 'auteursrecht en video's' het volgende:
"Video is more confusing than images because you see a lot of remixed videos online or videos using commercial music especially on YouTube.
You are free to embed any video from YouTube, Vimeo, BlipTV, WatchKnowLearn, etc. on your blog or website as long as it gives you the embed option.
That being said, you (or your students) can’t necessarily use parts from videos on YouTube (or other sources) to make mashups or as part of another video. If you use any video that you are cutting, making changes to, or adding to a project, or adding audio, it is better to use creative commons content, free or public domain content or request permission from the copyright holder."
Kortom: een heel interessant en uitgebreid artikel waar je veel nuttige informatie kunt uithalen!

Filmpje over 'auteursrecht'

"In dit filmpje worden 7 vragen over auteursrecht beantwoord! [Bron]"


Nederlandse websites over 'auteursrecht' en 'Creative Commons'

Zie ook mijn Scoop.it! 'Auteursrecht en Creative Commons'.

Bespreek jij in jouw groep/klas de begrippen 'auteursrecht' en/of 'Creative Commons' en het klakkeloos kopiëren van afbeeldingen (en teksten) van het internet? Hoe stel je dat in jouw groep/klas aan de orde..? Wil je jouw ervaringen met ditonderwerp delen met collega's, plaats dan jouw ervaringen bij de 'reacties'.

Gerelateerde berichten

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Plaats hier je reactie.

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.